Warszawa: Edukacja po angielsku przy Wiolinowej

Szkoła Podstawowa nr 9 STO
ul. Wiolinowa 6 (dzielnica Ursynów)
02-785 Warszawa

Języka angielskiego uczą się dziś wszyscy od najmłodszych lat. Jednak szkoła podstawowa przy Wiolinowej poszła o krok dalej – dzieci nie tylko uczą się języka, ale po angielsku uczą się też innych przedmiotów.

W bieżącym roku szkolnym w Szkole Podstawowej nr 9 STO w Warszawie uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich zyskali dodatkową godzinę języka angielskiego w tygodniu. Nie są to jednak zwykłe lekcje. Ich celem jest przede wszystkim wykorzystanie języka angielskiego do rozwijania wiedzy ogólnej i umiejętności pozajęzykowych uczniów.

Zabawa po angielsku
W czasie naszych zajęć nawiązujemy do bieżących tematów z edukacji wczesnoszkolnej, ale też wprowadzamy treści z tradycji i kultury krajów anglojęzycznych. Staramy się, aby tematyka była urozmaicona i dostosowana do potrzeb, zainteresowań i umiejętności naszych uczniów. Stawiamy na szeroko pojęty CLIL (Content and Language Integrated Learning), czyli nauczanie innych przedmiotów po angielsku, w wersji dla dzieci, z dużą ilością ruchu, piosenek, doświadczeń i obserwacji, prowadzonych przez uczniów, oraz z wykorzystaniem ich dotychczasowej wiedzy.

Przykładowe tematy przeprowadzonych już zajęć:

  • Spot Goes to School – pierwszoklasiści zapoznali się z interaktywną książeczką na temat pierwszego dnia w szkole, mogli porównać swoje doświadczenia z doświadczeniami sympatycznego angielskiego pieska.
  • Matematyka po angielsku – trzecioklasiści rozwiązywali zadania z treścią, przeznaczone dla ich rówieśników z Wielkiej Brytanii. Choć nie było łatwo, jeśli chodzi o stronę językową, wspólnymi siłami daliśmy radę, a same obliczenia poszły już bez problemu.
  • Jesień – uczniowie klas pierwszych omawiali zmiany, zachodzące jesienią, ze szczególnym uwzględnieniem wszystkiego, co spada z drzew – oczywiście po angielsku.
  • Sprzątanie świata – uczniowie wszystkich klas segregowali górę śmieci, przy okazji uświadamiając sobie, z czego są zrobione, poznając ich angielskie nazwy, utrwalając zasady segregacji odpadów, ale też wymyślając nowe, ciekawe zastosowania dla tego, co zazwyczaj wyrzucamy.
  • Rośliny – uczniowie klas drugich i trzecich omawiali po angielsku części roślin, zastanawiali się, do czego można wykorzystać wybrane rośliny oraz jakie części poszczególnych roślin stosujemy do jedzenia i przetwarzania.
  • Magnesy – uczniowie klas pierwszych własnymi rękoma badali działanie magnesu na różnorodne przedmioty, czasem rzeczywistość okazywała się inna niż przewidywali.
  • Proste rysunki – uczniowie klas drugich i trzecich uczyli się, jak w bardzo prosty sposób narysować zwierzęta. Lekcja ta sprawiła wszystkim uczniom niesłychaną radość i nauczyła tego, co do tej pory wielu uznawało za niemożliwe.

To dopiero początek, każda klasa miała zaledwie kilka zajęć, jednak już widzimy, że dzieci są zainteresowane i lubią te lekcje. Potwierdza się więc, że nawet z maluchami można prowadzić lekcje w języku obcym o poważnych sprawach tak, że zapomną o ograniczeniach językowych, a skupią się na treści.

Iwona Kwiatkowska, Marta Szczepłek – autorki programu