Warszawa: Jak zaprezentować swoje pasje, czyli Erasmus+ na Bemowie

lip 12, 2019

Społeczna Szkoła Podstawowa nr 24 STO
ul. Powstańców Śląskich 67 A (dzielnica Bemowo)
01-355 Warszawa

W drugim semestrze roku szkolnego 2018/2019 nasza szkoła kontynuowała projekt „Erasmus+. Szkoła możliwości”.

Szczególną uwagę w ramach projektu przywiązywaliśmy do indywidualizacji pracy uczniów. Dzieci miały okazję zaprezentować swoje pasje i zainteresowania podczas otwartych prezentacji samodzielnych prac w klasach 4-6 oraz w trakcie Święta Szkoły. Wówczas odbyły się także otwarte Dni Eksperta w klasach 1-3.

Nasi ucczniowie są od dawna przyzwyczajani do pracy indywidualnej i prezentowania jej wyników, ale po raz pierwszy prezentacje uczniów odbyły się w obecności ich rodziców. Dorośli byli pod dużym wrażeniem umiejętności swoich dzieci.

Ważną częścią projektu było przygotowanie specjalnego poradnika. Rodzice i nauczyciele mogli się z tej publikacji dowiedzieć, jak kreatywnie rozwijać zdolności dziecka oraz jak pomóc młodemu człowiekowi ćwiczyć uważność i funkcjonowanie w grupie.

Poniżej prezentujemy dwa pomysły do realizacji w trakcie zajęć:

ROZGRZEWKA PRZED ZAJĘCIAMI – ETAP POZNAWANIA SIĘ GRUPY (ICE-BREAKING)

Uczniowie dostają 6-7 żółtych karteczek samoprzylepnych (post-it notes) i piszą na nich pytania, które chcieliby zadać poszczególnym osobom z grupy.

Następnie chodzą po klasie i przyklejają te pytania konkretnym osobom na plecach. Nauczyciel dyskretnie pilnuje, żeby każdy miał  naklejone co najmniej 2 pytania (sam też może nakleić).  Potem wszyscy siadają na krzesłach ustawionych w koło , głośno odczytują pytania ze swoich pleców i odpowiadają na nie.

Przykładowe pytania: Jak się czujesz? Czego chcesz się nauczyć? Jakie jest Twoje hobby? Jak Ci minął weekend?

 

ROZPOCZĘCIE ZAJĘĆ – WYCISZENIE (TRANQUILIZER) i ĆWICZENIE UWAŻNOŚCI

Uczniowie zamykają oczy i mają pomyśleć o wczorajszym dniu i o najlepszych 15 minutach z tego dnia. Uczniowie w ciszy dokonują wyboru.

Nauczyciel spokojnie i powoli zadaje pytania :

–        Z kim byliście w tym czasie?

–        Jaka to była pora dnia?

–        Jakie były wtedy zapachy?

–        Jakie dźwięki?

–        Jakie głosy słyszeliście wokół siebie?

–        Czy działo się coś wyjątkowego?

Po czasie odpowiadania w myślach uczniowie otwierają oczy, wstają , mieszają się, znajdują partnera do rozmowy i opowiadają o swoich najlepszych wczorajszych 15 minutach.

Archiwum wpisów: