Społeczna Szkoła Podstawowa nr 24 STO
ul. Powstańców Śląskich 67 A (dzielnica Bemowo)
01-355 Warszawa
W drugim semestrze roku szkolnego 2018/2019 nasza szkoła kontynuowała projekt „Erasmus+. Szkoła możliwości”.
Szczególną uwagę w ramach projektu przywiązywaliśmy do indywidualizacji pracy uczniów. Dzieci miały okazję zaprezentować swoje pasje i zainteresowania podczas otwartych prezentacji samodzielnych prac w klasach 4-6 oraz w trakcie Święta Szkoły. Wówczas odbyły się także otwarte Dni Eksperta w klasach 1-3.
Nasi ucczniowie są od dawna przyzwyczajani do pracy indywidualnej i prezentowania jej wyników, ale po raz pierwszy prezentacje uczniów odbyły się w obecności ich rodziców. Dorośli byli pod dużym wrażeniem umiejętności swoich dzieci.
Ważną częścią projektu było przygotowanie specjalnego poradnika. Rodzice i nauczyciele mogli się z tej publikacji dowiedzieć, jak kreatywnie rozwijać zdolności dziecka oraz jak pomóc młodemu człowiekowi ćwiczyć uważność i funkcjonowanie w grupie.
Poniżej prezentujemy dwa pomysły do realizacji w trakcie zajęć:
ROZGRZEWKA PRZED ZAJĘCIAMI – ETAP POZNAWANIA SIĘ GRUPY (ICE-BREAKING)
Uczniowie dostają 6-7 żółtych karteczek samoprzylepnych (post-it notes) i piszą na nich pytania, które chcieliby zadać poszczególnym osobom z grupy.
Następnie chodzą po klasie i przyklejają te pytania konkretnym osobom na plecach. Nauczyciel dyskretnie pilnuje, żeby każdy miał naklejone co najmniej 2 pytania (sam też może nakleić). Potem wszyscy siadają na krzesłach ustawionych w koło , głośno odczytują pytania ze swoich pleców i odpowiadają na nie.
Przykładowe pytania: Jak się czujesz? Czego chcesz się nauczyć? Jakie jest Twoje hobby? Jak Ci minął weekend?
ROZPOCZĘCIE ZAJĘĆ – WYCISZENIE (TRANQUILIZER) i ĆWICZENIE UWAŻNOŚCI
Uczniowie zamykają oczy i mają pomyśleć o wczorajszym dniu i o najlepszych 15 minutach z tego dnia. Uczniowie w ciszy dokonują wyboru.
Nauczyciel spokojnie i powoli zadaje pytania :
– Z kim byliście w tym czasie?
– Jaka to była pora dnia?
– Jakie były wtedy zapachy?
– Jakie dźwięki?
– Jakie głosy słyszeliście wokół siebie?
– Czy działo się coś wyjątkowego?
Po czasie odpowiadania w myślach uczniowie otwierają oczy, wstają , mieszają się, znajdują partnera do rozmowy i opowiadają o swoich najlepszych wczorajszych 15 minutach.