Raport 8/2020
MOŻLIWOŚCI DOFINANSOWANIA
PROGRAMÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ SZKÓŁ STO
w zakresie dostępnych środków z funduszy unijnych i innych możliwych źródeł na realizację
różnego rodzaju inicjatyw z obszaru edukacji, polityki senioralnej, sportu i inwestycji
dla organizacji pozarządowych i szkół STO.
————————–
1) Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) 2014-2020
- Działanie 2.15 Kształcenie i szkolenie zawodowe dostosowane do potrzeb zmieniającej się gospodarki..
Termin naboru: od 30 marca 2020 r. do wyczerpania limitu środków
Alokacja na konkurs wynosi: 136 110 000,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 100%.
Alokacja na konkurs podzielona jest na następujące obszary:
Obszar I – e-materiały dla branży: audiowizualnej, poligraficznej – 8 060 000,00 zł
Obszar II – e-materiały dla branży: budowlanej, drzewno-meblarskiej –17 940 000,00 zł
Obszar III – e-materiały dla branży: handlowej, ekonomiczno-administracyjnej – 4 680 000,00 zł
Obszar IV – e-materiały dla branży: elektroenergetycznej, elektroniczno-mechatronicznej, teleinformatycznej – 17 550 000,00 zł
Obszar V – e-materiały dla branży: fryzjersko-kosmetycznej, przemysłu mody – 7 020 000,00 zł
Obszar VI – e-materiały dla branży: górniczo-wiertniczej, metalurgicznej – 11 050 000,00 zł
Obszar VII – e-materiały dla branży: hotelarsko-gastronomiczno-turystycznej, spożywczej – 6 630 000,00 zł
Obszar VIII – e-materiały dla branży: ceramiczno-szklarskiej, chemicznej – 4 810 000,00 zł
Obszar IX – e-materiały dla branży: motoryzacyjnej, mechanicznej, mechaniki precyzyjnej – 13 390 000,00 zł
Obszar X – e-materiały dla branży: opieki zdrowotnej, pomocy społecznej, ochrony bezpieczeństwa osób i mienia – 14 690 000,00 zł
Obszar XI – e-materiały dla branży: ogrodniczej, rolno-hodowlanej, leśnej – 11 700 000,00 zł
Obszar XII – e-materiały dla branży: spedycyjno-logistycznej, transportu drogowego, transportu kolejowego, transportu lotniczego – 12 350 000,00 zł
Obszar XIII – e-materiały dla branży: rybackiej, transportu wodnego – 6 240 000,00 zł
Kto może składać wnioski?
W ramach konkursu o dofinansowanie realizacji projektu mogą ubiegać się podmioty wyszczególnione w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych (SZOOP), spełniające warunek określony w kryterium dostępu nr 1, zgodnie z którym beneficjentem projektu jest podmiot publiczny lub niepubliczny posiadający doświadczenie w dziedzinie tworzenia multimedialnych i interaktywnych materiałów lub symulatorów/VR z przeznaczeniem dla młodzieży lub dorosłych użytkowników w celach edukacyjno-szkoleniowych.
Doświadczenie w dziedzinie tworzenia multimedialnych i interaktywnych materiałów lub symulatorów/VR będzie potwierdzone dokonaniami z ostatnich 5 lat (minimum 20 multimedialnych i interaktywnych materiałów, w tym minimum jeden materiał dostępny dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, spełniający standard WCAG 2.0 lub WCAG 2.1 lub minimum 3 symulatory/VR).
Na co można otrzymać dofinansowanie?
Celem konkursu jest opracowanie i upowszechnienie 800 e-materiałów do kształcenia zawodowego w zakresie zawodów (kwalifikacji) reprezentujących 32 branże wyodrębnione w ramach szkolnictwa branżowego (zgodnie z zapisami w rozporządzeniu MEN, Dz.U. z 2019 r., poz. 316).W ramach konkursu wyodrębniono 13 obszarów. Pojedynczy projekt obejmuje opracowanie e-materiałów do kształcenia zawodowego dla 1 z 13 obszarów, z uwzględnieniem wymaganej minimalnej liczby e-materiałów dla zawodów (kwalifikacji) wchodzących w skład poszczególnych branż.
- Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty (Konkurs nr POWR.02.10.00-IP.02-00-003/20). Szkolenie i doradztwo dla kadry kierowniczej systemu oświaty.
W związku z planowanym przesunięciem środków na działania związane z minimalizowaniem negatywnego wpływu epidemii COVID-19 oraz z uwagi na szkoleniowo-doradczy charakter wsparcia zaplanowanego w ramach konkursu nr POWR.02.10.00-IP.02-00-003/20 Szkolenie i doradztwo dla kadry kierowniczej systemu oświaty, Ministerstwo Edukacji Narodowej (jako Instytucja Pośrednicząca dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14 oraz 2.15 PO WER) zdecydowało o anulowaniu przedmiotowego konkursu z dniem 30 czerwca 2020 r.
2) Konkursy w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych
Lista wybranych konkursów dla poszczególnych województw:
WOJEWÓDZTWO DOLNOŚLĄSKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE
- Poddziałanie 10.2.3 Kształcenie zawodowe. Konkurs nr RPKP.10.02.03-IZ.00-04-384/20.
Termin naboru: od 30 czerwca 2020 r. do 30 września 2020 r.
Alokacja na konkurs wynosi: 16 701 222,62 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 90%.
O dofinansowanie projektu może ubiegać się organ prowadzący szkołę lub placówkę systemu oświaty prowadzącą kształcenie zawodowe (dotyczy również partnera wiodącego w projekcie partnerskim).
Na co można otrzymać dofinansowanie:
1. Rozwój kształcenia zawodowego we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, obejmujący w szczególności:
a) realizację doradztwa zawodowego ukierunkowanego na dopasowanie podaży kwalifikacji do potrzeb i wymagań nowoczesnego rynku pracy,
b) realizację zewnętrznego wsparcia szkół w obszarze doradztwa zawodowego,
c) realizację dodatkowego wsparcia służącego uzyskiwaniu lub uzupełnianiu wiedzy, umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji zawodowych uczniów lub słuchaczy, dostosowanego do potrzeb pracodawców, w szczególności poprzez:
i. dodatkowe zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne,
ii. organizowanie kursów przygotowawczych do egzaminu maturalnego, kursów przygotowawczych na studia we współpracy ze szkołami wyższymi,
iii. udział w zajęciach prowadzonych w szkołach wyższych, w tym w zajęciach laboratoryjnych, kołach lub obozach naukowych,
iv. wsparcie w zakresie potwierdzania umiejętności zawodowych nabywanych przez uczniów kształcących się w danym zawodzie w ramach przygotowania do uzyskania uprawnień zawodowych,
v. programy potwierdzania kwalifikacji zawodowych w toku edukacji,
vi. udział w pozaszkolnych formach kształcenia ustawicznego – KKZ lub KUZ;
d) realizację wsparcia nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu ukierunkowanego na doskonalenie kompetencji lub kwalifikacji zawodowych, w tym w zakresie przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu,
e) współpracę w dostosowywaniu oferty edukacyjnej w szkołach do potrzeb regionalnego i lokalnego rynku pracy,
f) opracowanie i modyfikację programów nauczania w poszczególnych zawodach i na kierunkach już istniejących,
g) wdrożenie nowych, innowacyjnych form kształcenia zawodowego,
h) włączenie pracodawców lub przedsiębiorców w system egzaminów zawodowych oraz egzaminów potwierdzających kwalifikacje mistrza i czeladnika w zawodzie,
i) tworzenie klas patronackich w szkołach,
j) tworzenie w szkołach lub placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe warunków odzwierciedlających rzeczywiste warunki pracy właściwe dla nauczanych zawodów obejmujące wyposażenie pracowni lub warsztatów szkolnych dla zawodów szkolnictwa branżowego.
2. Realizacja wysokiej jakości staży lub praktyk dla uczniów lub słuchaczy szkół lub placówek kształcenia zawodowego we współpracy z podmiotami przyjmującymi na staż, w tym doskonalenie kompetencji lub kwalifikacji opiekunów praktykantów lub stażystów u podmiotów przyjmujących na staż w zakresie niezbędnym do realizacji staży lub praktyk oraz realizacja kompleksowych programów kształcenia praktycznego organizowanych w miejscu pracy.
3. Kształtowanie u uczniów lub słuchaczy szkół lub placówek prowadzących kształcenie zawodowe kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy oraz realizacja wsparcia nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakresie stosowania metod oraz form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu u uczniów lub słuchaczy kompetencji kluczowych oraz umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy
WOJEWÓDZTWO LUBELSKIE
- Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna; Konkurs otwarty nr RPLU.12.01.00-IZ.00-06-001/20.
Termin naboru: od 24 czerwca 2020 r. do 30 grudnia 2020 r. (ponownie przesunięty termin, zmiana regulaminu 24.06.2020).
Nabór jest organizowany w trybie konkursowym. Konkurs ma charakter otwarty, co oznacza że nabór wniosków o dofinansowanie projektów prowadzony jest w sposób ciągły: od dnia 24 czerwca 2020 r. (od godz. 7:30) do dnia 30 grudnia 2020 r. (do godz. 15:30). Za dzień złożenia wniosku o dofinansowanie należy uznać dzień wpływu wniosku w formie papierowej
Konkurs jest podzielony na rundy. 1 runda: od 24 czerwca 2020 r. do 7 lipca 2020 r. Runda konkursowa trwa 14 dni. Rundy konkursowe następują jedna po drugiej. Liczba rund konkursowych jest uzależniona od stopnia wykorzystania kwoty przeznaczonej na dofinansowanie w ramach konkursu.
Alokacja na konkurs wynosi: 19 678 707,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 85%.
W ramach Działania 12.1 Edukacja przedszkolna podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie realizacji projektu są:
– podmioty uprawnione do prowadzenia edukacji przedszkolnej, tj. publiczne i niepubliczne przedszkola lub inne funkcjonujące formy wychowania przedszkolnego, ich organy prowadzące albo
– inne podmioty (z wyłączeniem osób fizycznych <nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych>) w partnerstwie z ww.
(Typ projektu 1, 2 w SZOOP)
Na co można otrzymać dofinansowanie?
Projekty w zakresie:
1. Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku przedszkolnym lub dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami.
2. Rozszerzenie oferty o zajęcia realizowane w celu wyrównania stwierdzonych deficytów oraz dodatkowe zajęcia, które pozwolą na zwiększenie kompetencji społecznych lub realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównywanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności.
WOJEWÓDZTWO LUBUSKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO ŁÓDZKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO MAŁOPOLSKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO MAZOWIECKIE
- Poddziałanie 10.3.3 Doradztwo edukacyjno-zawodowe w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Konkurs nr RPMA.10.03.03-IP.01-14-096/20..
Termin naboru: od 29 czerwca 2020 r. do 31 sierpnia 2020 r.
Alokacja na konkurs wynosi: 3 541 870,31 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 85%.
Wnioskodawcą w ramach projektu może być:
– organ prowadzący objęte wsparciem szkoły
lub
– podmiot posiadający co najmniej 3-letnie doświadczenie w obszarze doradztwa zawodowego (z wyłączeniem osób fizycznych innych niż prowadzące działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie odrębnych przepisów) w partnerstwie z organem prowadzącym każdą objętą wsparciem szkołę.
Wykaz gmin należących do obszaru ZIT WOF znajduje się w Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego 2014-2020+ stanowiącej załącznik nr 8 do niniejszego Regulaminu.
Typy projektu:
Prowadzenie doradztwa zawodowego (w 7. i 8. klasach szkół podstawowych i szkołach prowadzących kształcenie zawodowe) i rozwój współpracy z rynkiem pracy:
1. Uzyskiwanie kwalifikacji doradców zawodowych przez nauczycieli realizujących zadania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego, którzy nie posiadają kwalifikacji z tego zakresu oraz podnoszenie kwalifikacji przez nauczycieli, realizujących zadania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
2. Tworzenie Punktów Informacji i Kariery (PIK) umożliwiających realizację doradztwa edukacyjno-zawodowego.
3. Zewnętrzne wsparcie szkół w obszarze doradztwa zawodowego.
4. Działania na rzecz intensyfikacji współpracy rynku pracy ze szkołami w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego, w tym rozpoznania potrzeb rynku pracy i promowania kształcenia zawodowego.
WOJEWÓDZTWO OPOLSKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO PODLASKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO POMORSKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO ŚLĄSKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO ŚWIĘTOKRZYSKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO WARMIŃSKO-MAZURSKIE
- Poddziałanie 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego – projekty konkursowe (1. typ projektów oraz 4. typ projektów). Konkurs nr RPWM.02.04.01-IZ.00-28-002/20.
Termin naboru: od 1 września 2020 r. do 15 września 2020.
Alokacja na konkurs wynosi: 16 998 515,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 90%.
Przedmiotowy konkurs dotyczy wyłącznie tzw. dużych projektów o wartości dofinansowania przekraczającej 100 000 euro.
Kto może składać wnioski?
O dofinansowanie mogą występować wszystkie podmioty, które spełniają kryteria określone w Regulaminie konkursu z wyłączeniem:
– osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej na podstawie przepisów odrębnych;
– podmiotów zgodnie ze Strategią ZIT bis Elbląg; obszar ZIT bis Elbląg tworzą następujące gminy: Miasto Elbląg, Gmina Elbląg, Gmina Tolkmicko, Gmina Milejewo, Gmina Młynary oraz Powiat Elbląski (w obszarze gmin: Gminy Elbląg, Gminy Tolkmicko, Gminy Milejewo, Gminy Młynary), podmiotów, o których mowa w art. 207 ust. 4 i ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2019 r., poz. 869), to jest podmiotów, które nie zwróciły środków funduszowych wraz z odsetkami we wskazanym terminie,
– podmiotów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 2012 r., poz. 769), to jest podmiotów skazanych za przestępstwo polegające na powierzaniu pracy cudzoziemcom przebywającym bez ważnego dokumentu, uprawniającego do pobytu na terytorium RP, w stosunku do których sąd orzekł zakaz dostępu do środków funduszowych,
– podmiotów, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt. 2a ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 628), to jest podmiotów zbiorowych skazanych za przestępstwo polegające na powierzaniu pracy cudzoziemcom przebywającym bez ważnego dokumentu, uprawniającego do pobytu na terytorium RP,
– podmiotów, co do których ogłoszono upadłość, znajdujących się w stanie likwidacji lub zalegających z uiszczeniem podatków, jak również z opłaceniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne lub innych należności wymaganych odrębnymi przepisami.
Na co można otrzymać dofinansowanie?
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty realizujące dwa typy projektów:
1. typ projektów: Programy współpracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z otoczeniem społeczno-gospodarczym (pracodawcami / organizacjami pracodawców, przedsiębiorcami / organizacjami przedsiębiorców, instytucjami rynku pracy, szkołami wyższymi).
W ramach programu współpracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z otoczeniem społeczno-gospodarczym planuje się realizację trzech Modeli projektów:
MODEL I
Model zakłada:
a) realizację staży uczniowskich dla uczniów/słuchaczy w rzeczywistych warunkach pracy i/lub
b) wyposażenie ucznia/słuchacza w dodatkowe umiejętności, kompetencje i kwalifikacje zawodowe, które zostaną uzyskane w trakcie kursów/szkoleń powiązanych z profilem kształcenia, wybranych przy udziale pracodawców lub przedsiębiorców.
Każde z ww. działań (punkt a i/lub b Modelu I) obligatoryjnie musi być poprzedzone zdiagnozowaniem ucznia/słuchacza pod kątem uzupełnienia jego umiejętności, kompetencji i uzyskiwania kwalifikacji zawodowych ułatwiających wejście na rynek pracy/kontynuację nauki, w celu skierowania go na staż uczniowski i/lub kursy/szkolenia z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów i słuchaczy objętych wsparciem.
We wskazanym Modelu istnieje również możliwość uzupełnienia ww. działań o:
– wyposażenie ucznia/słuchacza w miękkie kompetencje pracownicze ułatwiające wejście na rynek pracy (o ile taka potrzeba wynika z diagnozy ucznia/słuchacza);
– tworzenie klas patronackich;
– organizację kursów przygotowawczych (dla uczniów/słuchaczy) na studia we współpracy ze szkołami wyższymi.
MODEL II
Model zakłada:
a) wsparcie na rzecz doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji zawodowych nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakresie przedmiotów zawodowych lub w zakresie praktycznej nauki zawodu (np. kursy lub szkolenia doskonalące w zakresie tematyki związanej z nauczanym zawodem lub branżą, szkolenia branżowe, studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych albo obejmujących zakresem tematykę związaną z nauczanym zawodem lub branżą, programy walidacji i certyfikacji wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych w pracy dydaktycznej, nadawanie uprawnień egzaminatora w zawodzie instruktorom praktycznej nauki zawodu na terenie przedsiębiorstw, staże w przedsiębiorstwach),
b) wsparcie na rzecz doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakresie stosowania metod i form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu u uczniów kompetencji kluczowych oraz umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy.
Działania przewidziane w punkcie b) Modelu II mogą być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań przewidzianych w punkcie a) Modelu II.
We wskazanym Modelu istnieje również możliwość realizacji działań na rzecz rozwoju współpracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami lub przedsiębiorcami z otoczenia społeczno-gospodarczego poprzez umożliwienie pracownikom przedsiębiorstw uzyskania przygotowania pedagogicznego lub kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu zgodnie z przepisami w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
MODEL III
Model zakłada wprowadzenie nowego zawodu/nowych zawodów na użytek specyficznych zdiagnozowanych potrzeb pracodawców/przedsiębiorców z regionu (szczególnie w obszarach inteligentnych specjalizacji) przy jednoczesnym doposażeniu/wyposażeniu bazy dydaktycznej szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe.
Działanie przewidziane w Modelu III obligatoryjnie zakłada wsparcie na rzecz doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji zawodowych nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakresie przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu (np. kursy lub szkolenia doskonalące w zakresie tematyki związanej z nauczanym zawodem lub branżą, szkolenia branżowe, studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych albo obejmujących zakresem tematykę związaną z nauczanym zawodem lub branżą, programy walidacji i certyfikacji wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych w pracy dydaktycznej, nadawanie uprawnień egzaminatora w zawodzie instruktorom praktycznej nauki zawodu na terenie przedsiębiorstw, staże w przedsiębiorstwach).
We wskazanym Modelu istnieje również możliwość tworzenia klas patronackich.
W projektach o wartości dofinansowania przekraczającej 100 000 euro istnieje możliwość realizacji wsparcia przewidzianego w Modelu III wyłącznie w Działaniu 1.
UWAGA! W przedmiotowym konkursie nie ma możliwości realizacji wsparcia zakładającego unowocześnienie oferty kształcenia w danym zawodzie/zawodach na użytek potrzeb pracodawców/ przedsiębiorców poprzez doposażenie/wyposażenie bazy dydaktycznej szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe. Tego typu wsparcie przewidziane jest wyłącznie w ramach konkursu nr RPWM.02.04.01-IZ.00-28-001/20 dotyczącego tzw. ,,małych” projektów o wartości dofinasowania nieprzekraczającej 100 000 euro, tj. 446 640,00 zł.
4. typ projektów:
Kształtowanie u uczniów i słuchaczy szkół prowadzących kształcenie zawodowe kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy (umiejętności matematyczno-przyrodniczych, umiejętności posługiwania się językami obcymi (w tym język polski dla cudzoziemców i osób powracających do Polski oraz ich rodzin), ICT, umiejętności rozumienia, kreatywności, innowacyjności, przedsiębiorczości, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, umiejętności uczenia się, umiejętności pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy).Wsparcie w ramach 4. typu projektów może być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań przewidzianych w Modelu I (a i/lub b) 1. typu projektów. Jednocześnie działania związane z kształtowaniem u uczniów/słuchaczy kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy muszą być poprzedzone diagnozą ucznia/słuchacza z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów i słuchaczy objętych wsparciem, co powinno stanowić uzupełnienie diagnozy ucznia/słuchacza wskazanej w Modelu I.
- Poddziałanie 2.4.1 Rozwój kształcenia i szkolenia zawodowego – projekty konkursowe (1. typ projektów oraz 4. typ projektów). Konkurs nr RPWM.02.04.01-IZ.00-28-001/20.
Termin naboru: od 1 do 15 września 2020 r.
Alokacja na konkurs wynosi 11 332 343,33 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 90%.
Konkurs dotyczy wyłącznie tzw. małych projektów o wartości dofinansowania nieprzekraczającej 100 000 euro.
Kto może składać wnioski?
O dofinansowanie mogą występować wszystkie podmioty, które spełniają kryteria określone w Regulaminie konkursu, z wyłączeniem:
– osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej na podstawie przepisów odrębnych;
– podmiotów zgodnie ze Strategią ZIT bis Elbląg (obszar ZIT bis Elbląg tworzą następujące gminy: Miasto Elbląg, Gmina Elbląg, Gmina Tolkmicko, Gmina Milejewo, Gmina Młynary oraz Powiat Elbląski (w obszarze gmin: Gminy Elbląg, Gminy Tolkmicko, Gminy Milejewo, Gminy Młynary),
– podmiotów, o których mowa w art. 207 ust. 4 i ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2019 r., poz. 869) (podmiotów, które nie zwróciły środków funduszowych wraz z odsetkami we wskazanym terminie),
– podmiotów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 2012 r., poz. 769) (podmiotów skazanych za przestępstwo polegające na powierzaniu pracy cudzoziemcom przebywającym bez ważnego dokumentu, uprawniającego do pobytu na terytorium RP, w stosunku do których sąd orzekł zakaz dostępu do środków funduszowych),
– podmiotów, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt. 2a ustawy z dnia 28 października 2002r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 628) (podmiotów zbiorowych skazanych za przestępstwo polegające na powierzaniu pracy cudzoziemcom przebywającym bez ważnego dokumentu, uprawniającego do pobytu na terytorium RP),
– podmiotów, co do których ogłoszono upadłość, znajdujące się w stanie likwidacji lub zalegających z uiszczeniem podatków, jak również z opłaceniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne lub innych należności wymaganych odrębnymi przepisami.
Na co można otrzymać dofinansowanie?
Dofinansowanie mogą otrzymać projekty realizujące dwa typy projektów (1 i 4):
1. typ projektów:
Programy współpracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z otoczeniem społeczno-gospodarczym (pracodawcami/organizacjami pracodawców, przedsiębiorcami/organizacjami przedsiębiorców, instytucjami rynku pracy, szkołami wyższymi).W ramach programu współpracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z otoczeniem społeczno-gospodarczym planuje się realizację trzech Modeli projektów:
MODEL I
Model zakłada:
a) realizację staży uczniowskich dla uczniów/słuchaczy w rzeczywistych warunkach pracy i/lub
b) wyposażenie ucznia/słuchacza w dodatkowe umiejętności, kompetencje i kwalifikacje zawodowe, które zostaną uzyskane w trakcie kursów/ szkoleń powiązanych z profilem kształcenia, wybranych przy udziale pracodawców lub przedsiębiorców.
Każde z ww. działań (punkt a i/lub b Modelu I) obligatoryjnie musi być poprzedzone zdiagnozowaniem ucznia/słuchacza pod kątem uzupełnienia jego umiejętności, kompetencji i uzyskiwania kwalifikacji zawodowych ułatwiających wejście na rynek pracy/kontynuację nauki, w celu skierowania go na staż uczniowski i/lub kursy/szkolenia z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów i słuchaczy objętych wsparciem.
We wskazanym Modelu istnieje również możliwość uzupełnienia ww. działań o:
– wyposażenie ucznia/słuchacza w miękkie kompetencje pracownicze ułatwiające wejście na rynek pracy (o ile taka potrzeba wynika z diagnozy ucznia/słuchacza);
– tworzenie klas patronackich;
– organizację kursów przygotowawczych (dla uczniów/słuchaczy) na studia we współpracy ze szkołami wyższymi.
MODEL II
Model zakłada:
a) wsparcie na rzecz doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji zawodowych nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakresie przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu (np. kursy lub szkolenia doskonalące w zakresie tematyki związanej z nauczanym zawodem lub branżą, szkolenia branżowe, studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych albo obejmujących zakresem tematykę związaną z nauczanym zawodem lub branżą, programy walidacji i certyfikacji wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych w pracy dydaktycznej, nadawanie uprawnień egzaminatora w zawodzie instruktorom praktycznej nauki zawodu na terenie przedsiębiorstw, staże w przedsiębiorstwach),
b) wsparcie na rzecz doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakresie stosowania metod i form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu u uczniów kompetencji kluczowych oraz umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy.
Działania przewidziane w punkcie b) Modelu II mogą być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań przewidzianych w punkcie a) Modelu II.
We wskazanym Modelu istnieje również możliwość realizacji działań na rzecz rozwoju współpracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami lub przedsiębiorcami z otoczenia społeczno-gospodarczego poprzez umożliwienie pracownikom przedsiębiorstw uzyskania przygotowania pedagogicznego lub kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu zgodnie z przepisami w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
MODEL III
Model zakłada:
a) wprowadzenie nowego zawodu/nowych zawodów na użytek specyficznych zdiagnozowanych potrzeb pracodawców/ przedsiębiorców z regionu (szczególnie w obszarach inteligentnych specjalizacji) przy jednoczesnym doposażeniu/wyposażeniu bazy dydaktycznej szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe i/lub
b) unowocześnienie oferty kształcenia w danym zawodzie/zawodach na użytek potrzeb pracodawców/ przedsiębiorców poprzez doposażenie/wyposażenie bazy dydaktycznej szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe.
Działanie przewidziane w Modelu III obligatoryjnie zakłada wsparcie na rzecz doskonalenia umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji zawodowych nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakresie przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu (np. kursy lub szkolenia doskonalące w zakresie tematyki związanej z nauczanym zawodem lub branżą, szkolenia branżowe, studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych albo obejmujących zakresem tematykę związaną z nauczanym zawodem lub branżą, programy walidacji i certyfikacji wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych w pracy dydaktycznej, nadawanie uprawnień egzaminatora w zawodzie instruktorom praktycznej nauki zawodu na terenie przedsiębiorstw, staże w przedsiębiorstwach).
We wskazanym Modelu istnieje również możliwość tworzenia klas patronackich.
W projektach o wartości dofinansowania nieprzekraczającej 100 000 euro istnieje możliwość realizacji wsparcia przewidzianego w Modelu III w Działaniu 1 i/lub 2.
4. typ projektów:
Kształtowanie u uczniów i słuchaczy szkół prowadzących kształcenie zawodowe kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy (umiejętności matematyczno-przyrodniczych, umiejętności posługiwania się językami obcymi, w tym język polski dla cudzoziemców i osób powracających do Polski oraz ich rodzin), ICT, umiejętności rozumienia, kreatywności, innowacyjności, przedsiębiorczości, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, umiejętności uczenia się, umiejętności pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy).
Wsparcie w ramach 4. typu projektów może być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań przewidzianych w Modelu I (a i/lub b) 1. typu projektów. Jednocześnie działania związane z kształtowaniem u uczniów/słuchaczy kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy muszą być poprzedzone diagnozą ucznia/słuchacza z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów i słuchaczy objętych wsparciem, co powinno stanowić uzupełnienie diagnozy ucznia/słuchacza wskazanej w Modelu I.
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO ZACHODNIOPOMORSKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
3) Fundusze Norweskie i EOG 2014-2021. III edycja w Polsce
Harmonogram naborów według stanu na 21 maja 2020 r.:
https://www.eog.gov.pl/media/90119/Harmonogram_naborow_MF_EOG_NMF_2014_2021_21-05-2020.pdf
Najbliższe nabory (II runda) planowane są na III/IV kwartał 2020 r.
Obecnie został uruchomiony nabór wniosków na wizyty przygotowawcze finansowane z FWD (MF EOG 2014-2021 i NMF 2014-2021). Są to krótkie wizyty przedstawicieli polskich instytucji edukacyjnych do podmiotów z Państw Darczyńców, mające na celu:
– nawiązanie współpracy pomiędzy instytucjami z Polski i z Państw Darczyńców,
– przygotowanie i zaplanowanie wspólnego projektu, w ramach komponentów Programu Edukacja.
Termin naboru: od 26 lutego 2020 r. – do wyczerpania puli dostępnych środków, nie później niż do 30 grudnia 2020 r.
Dotychczas zostały ogłoszone 2 listy rankingowe, w tym tylko 1 projekt rekomendowany do dofinansowania.
Planowane programy wsparcia (budżet dla Polski = 809,3 mln euro)
Program „Edukacja”, o całkowitym budżecie 23,53 mln euro (z których 20 mln euro stanowią środki Mechanizmu Finansowego EOG, a 3,53 mln euro wkład krajowy) wdrażany jest przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, pełniącą rolę Operatora Programu, we współpracy z Partnerami z państw-darczyńców: Norweską Agencją Współpracy Międzynarodowej na Rzecz Poprawy Jakości Kształcenia w Szkolnictwie Wyższym (DIKU), Agencją ds. Kształcenia Międzynarodowego w Liechtensteinie (AIBA) i Islandzkim Centrum Badań (RANNIS).
O wsparcie w ramach uruchamianego programu będą mogły się ubiegać polskie instytucje działające w obszarze edukacji na wszystkich poziomach.
W programie przewidziano cztery komponenty tematyczne:
- rozwój zawodowy pracowników instytucji edukacyjnych,
- mobilność w edukacji wyższej – dla studentów i pracowników,
- wzmocnienie jakości i adekwatności nauczania zawodowego i ustawicznego,
- wzmocnienie jakości i adekwatności nauczania na wszystkich szczeblach edukacji (z wyłączeniem VET i kształcenia ustawicznego) poprzez współpracę instytucjonalną.
Operator Programu planuje trzy nabory na projekty, w ramach każdego z czterech ww. komponentów (w 2019, 2020 i 2021 r.). Skala dofinansowania w ramach poszczególnych komponentów będzie się różnić, zamykając się w przedziale od ok. 2 do 30 tys. euro w przypadku inicjatyw w obszarze rozwoju zawodowego pracowników instytucji edukacyjnych, oraz w przedziale 20-200 tys. euro w przypadku komponentu mobilność w edukacji wyższej oraz 35-250 tys. euro w pozostałych dwóch komponentach.
Przewidywane rodzaje aktywności, na które będzie można uzyskać wsparcie, to w szczególności: wizyty studyjne, wymiana doświadczeń, asystowanie w pracy pracownikowi zagranicznej instytucji partnerskiej (tzw. job shadowing), szkolenia dla polskich pracowników prowadzone przez ekspertów z państw-darczyńców, rozwój i modernizacja oferty edukacyjnej w zakresie szkolnictwa zawodowego i ustawicznego oraz narodowych strategii i polityk w zakresie edukacji zawodowej i ustawicznej. Wsparcie dostępne będzie też na działania bilateralne, w tym na wizyty przygotowawcze dla wnioskodawców projektów zgłaszanych w ramach naborów.
Dofinansowanie projektów otrzymane w ramach Programu pokrywa do 100% całkowitego, kwalifikowanego kosztu projektu. Dofinansowanie przyznawane jest w euro
Szczegółowe informacje o Programie można znaleźć na stronie: www.education.org.pl oraz na: www.eog.gov.pl
4) Program Erasmus+
Program Erasmus+ realizowany jest w latach 2014-2020; oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji i szkoleń, młodzieży oraz sportu w Europie.
Struktura programu Erasmus+ obejmuje trzy główne typy działań:
- Akcja 1: mobilność edukacyjna (wyjazdy w celach edukacyjnych),
- Akcja 2: współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk,
- Akcja 3: wsparcie reform w obszarze edukacji.
oraz 2 rodzaje działań „specjalnych” zarządzanych centralnie: Jean Monnet i Sport.
Te działania są realizowane w sektorach:
- Edukacja szkolna
- Kształcenie i szkolenia zawodowe
- Szkolnictwo wyższe
- Edukacja dorosłych
- Młodzież
- Projekty centralne i sport
Terminy składania wniosków: http://erasmusplus.org.pl/o-programie/terminy/
Terminy na rok 2020 (Uwaga! w dn. 18 marca br. dokonano wydłużenia terminów):
Termin składania wniosków (do Agencji Wykonawczej ds. Edukacji Audiowizualnej i Kultury) o Kartę Erasmusa dla szkolnictwa wyższego zostanie przedłużona do 26 maja 2020 r.
Akcja 1
– Mobilność osób w dziedzinie młodzieży – 5 lutego 2020 r. (zakończony), 7 maja 2020 r.(zakończony), 1 października 2020 r. (do godziny 12:00 czasu brukselskiego)
– Mobilność osób w dziedzinie kształcenia i szkolenia (dot. sektorów: Edukacja szkolna, Kształcenie i szkolenia zawodowe, Szkolnictwo wyższe, Edukacja dorosłych) – 5 lutego 2020 r. (zakończony).
– Wspólne programy studiów magisterskich Erasmus Mundus – 13 lutego 2020 r. (zakończony).
Akcja 2
– Partnerstwa strategiczne w dziedzinie młodzieży – 5 lutego 2020 r. (zakończony), 7 maja 2020 r. (zakończony), 1 października 2020 r. do godziny 12:00 czasu brukselskiego
– Partnerstwa strategiczne w dziedzinie kształcenia i szkolenia (dot. sektorów: Edukacja szkolna, Kształcenie i szkolenia zawodowe, Szkolnictwo wyższe, Edukacja dorosłych) – 23 kwietnia 2020 r. (zakończony)
– Uniwersytety Europejskie – 26 lutego 2020 r. (zakończony).
– Sojusze na rzecz wiedzy – 26 lutego 2020 r. (zakończony).
– Sojusze na rzecz umiejętności sektorowych – 26 lutego 2020 r. (zakończony).
– Budowanie potencjału w dziedzinie szkolnictwa wyższego – 5 lutego 2020 r. (zakończony).
– Budowanie potencjału w dziedzinie młodzieży – 5 lutego 2020 r. (zakończony).
Akcja 3
– Projekty w zakresie dialogu z młodzieżą– 5 lutego 2020 r. (zakończony), 7 maja 2020 r. (zakończony), , 1 października 2020 r. (do godziny 12:00 czasu brukselskiego)
Działania „Jean Monnet”
– Katedry, moduły, centra doskonałości, wsparcie dla stowarzyszeń, sieci, projekty – 20 lutego 2020 r. (zakończony).
Działania w dziedzinie sportu
– Współpraca partnerska – 21 kwietnia 2020 r. (zakończony)
– Małe partnerstwa współpracy – 21 kwietnia 2020 r. (zakończony)
– Niekomercyjne europejskie imprezy sportowe – 21 kwietnia 2020 r. (zakończony)
Akredytacja w programie Erasmus w edycji 2020 na lata 2021-2027: termin składania wniosków: 29 października 2020 r., od godz. 12.00.
Zaproszenie do składania wniosków o akredytację w programie Erasmus w edycji 2020 w sektorze Edukacji dorosłych, Kształcenia i szkolenia zawodowego oraz Edukacji szkolnej zostało opublikowane w dniu 28 maja br. przez Komisję Europejską. Przyznanie Akredytacji umożliwia korzystanie z ułatwionej formy wnioskowania o dofinansowanie projektów w Akcji 1 w latach 2021-2027.
W przypadku dużej liczby złożonych wniosków w Konkursie o Akredytacje, Narodowa Agencja Programu zastrzega sobie prawo do zastosowania limitu liczby przyznanych akredytacji we wszystkich trzech sektorach (tj. Edukacja szkolna, Edukacja dorosłych, Kształcenie i szkolenia zawodowe).
Akredytacja Erasmus jest narzędziem ds. organizacji zajmujących się edukacją dorosłych, kształceniem i szkoleniem zawodowym oraz edukacją szkolną, które chcą otworzyć się na międzynarodową wymianę i współpracę. Przyznanie akredytacji Erasmus potwierdza, że wnioskodawca opracował plan wdrożenia wysokiej jakości działań w zakresie mobilności w ramach swoich starań na rzecz rozwoju swojej organizacji.
Zainteresowane jednostki mogą ubiegać się o indywidualną akredytację Erasmus dla swojej organizacji lub o akredytację Erasmus dla koordynatorów konsorcjum ds. mobilności. Nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie w programie Erasmus+ (2014–2020).
Ponadto organizacje posiadające obecnie ważną Kartę jakości mobilności Erasmus + w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe mogą przenieść swoją akredytację na przyszły program, składając wniosek w ramach niniejszego zaproszenia. Organizacje te mogą ubiegać się o specjalną uproszczoną procedurę dla posiadaczy Karty jakości mobilności. W ramach niniejszego zaproszenia obecni posiadacze Karty jakości mobilności w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe mogą również otrzymać znak doskonałości, aby wyrazić uznanie dla ich dotychczasowej pracy na rzecz jakości.
Akredytowane organizacje Erasmus uzyskają uproszczony dostęp do możliwości finansowania w Akcji 1 w ramach przyszłej perspektywy programu (2021–2027)
.https://erasmusplus.org.pl/strony-informacyjne/akredytacja-w-programie-erasmus-w-edycji-2020/
Informacje: Kto i w jaki sposób może wnioskować, znajdują się pod poniższym linkiem: https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/calls/2020-erasmus-accreditation
Aktualności
Projekty na nowo – realizacja działań w czasie epidemii COVID-19
Odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania podczas pandemii COVID‐19 – cz. I i II
Odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania podczas pandemii COVID‐19 – cz. III
Informacja Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji w związku z pandemią koronawirusa
FRSE jako Narodowa Agencja Programu Erasmus+ oraz Europejskiego Korpusu Solidarności, a także jako podmiot zarządzający innymi programami edukacyjnymi, w ramach swoich kompetencji i uprawnień, podejmuje działania mające na celu udzielenie kompleksowego wsparcia Beneficjentom i uczestnikom administrowanych przez siebie programów.
FRSE zaleca rozważenie możliwości niezwłocznego powrotu polskich uczestników projektów, biorąc pod uwagę możliwe środki transportu i krajowe regulacje dotyczące tymczasowego zamknięcia granic.
W przypadku długoterminowych mobilności wolontariuszy i studentów, decyzja o powrocie lub kontynuacji pracy lub studiów powinna zostać podjęta wspólnie z organizacją wysyłającą i goszczącą. Zalecamy podejmowanie decyzji, które w najmniejszym stopniu narażą uczestników na ryzyko zakażenia się Covid-19. Powrót do Polski i poddanie się kwarantannie może się okazać najlepszym rozwiązaniem.
Link do programu: https://erasmusplus.org.pl
Na stronie programu Erasmus+ są dostępne szczegółowe informacje, jak złożyć wniosek: http://erasmusplus.org.pl/jak-zlozyc-wniosek/
Szczegółowe instrukcje dotyczące składania wniosków można także znaleźć w przewodniku: