Raport 4/2019
MOŻLIWOŚCI DOFINANSOWANIA
PROGRAMÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ SZKÓŁ STO
w zakresie dostępnych środków z funduszy unijnych i innych możliwych źródeł na realizację
różnego rodzaju inicjatyw z obszaru edukacji, polityki senioralnej, sportu i inwestycji
dla organizacji pozarządowych i szkół STO.
————————–
1) Konkurs Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju „Wspólnie o Funduszach Europejskich”.
Termin naboru: od 13 marca 2019 r. do 24 czerwca 2019 r.
I tura – termin do 15 kwietnia 2019 r.
II tura – termin od 3 czerwca do 24 czerwca 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi: 800 000,00 zł. Maksymalne dofinansowanie: 20 000,00 zł brutto.
Kto może skorzystać?
Do udziału w konkursie zapraszane są: władze miejskie, instytucje publiczne, partnerzy społeczno-gospodarczy, organizacje pozarządowe.
Na co można otrzymać wsparcie?
W konkursie można wnioskować o wsparcie w wysokości do 20 000 zł brutto. Kwota ta musi być przeznaczona na organizację wydarzeń informacyjno-promocyjnych poprzez realizację różnego rodzaju spotkań, konferencji, warsztatów czy szkoleń. Ponadto, będzie można liczyć na wsparcie Ministerstwa w postaci bezpłatnego udostępnienia publikacji, broszur tematycznych czy rollupów.
Do kogo należy dotrzeć?
Konkurs adresowany jest do różnych grup docelowych m.in. do przedsiębiorców, osób młodych, start-upów, osób wracających na rynek pracy, nieaktywnych zawodowo, osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym, osób z niepełnosprawnościami, osób 50+.
2) Konkursy w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych
ogłaszane dla poszczególnych województw
Lista wybranych konkursów dla poszczególnych województw:
WOJEWÓDZTWO DOLNOŚLĄSKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE
- Poddziałanie 6.3.2 Inwestycje w infrastrukturę kształcenia zawodowego. Konkurs nr RPKP.06.03.02-IZ.00-04-268/19.
Termin naboru: od 1 kwietnia 2019 r. do 17 maja 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi: 3 008 836,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 85%.
Kto może składać wnioski?
Wniosek o dofinansowanie projektu może zostać złożony przez:
1) jednostkę samorządu terytorialnego,
2) związek jednostek samorządu terytorialnego,
3) stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego,
4) samorządową jednostkę organizacyjną,
5) państwową jednostkę organizacyjną,
6) osobę fizyczną i prawną będące organami prowadzącymi szkoły i placówki systemu oświaty realizujące kształcenie zawodowe i ustawiczne,
7) placówkę doskonalenia nauczycieli,
8) organizację pozarządową.
Do wsparcia w ramach konkursu przewidziano następujące typy projektów:
Projekty dotyczące inwestycji w infrastrukturę edukacyjną i szkoleniową szkół oraz centrów i placówek prowadzących kształcenie zawodowe i ustawiczne, polegającej na: budowie, rozbudowie, nadbudowie i wyposażeniu w bazę dydaktyczną nowych obiektów, a także przebudowie, adaptacji, modernizacji, remoncie i wyposażeniu w bazę dydaktyczną już istniejących obiektów, ukierunkowanej na tworzenie i rozwój warsztatów/pracowni kształcenia praktycznego w branżach zgodnych z potrzebami rynku pracy, w tym inteligentnymi specjalizacjami określonymi w RIS. Uzupełniająco (jako element projektu) możliwe będzie również wyposażenie szkół oraz centrów i placówek prowadzących kształcenie zawodowe i ustawiczne w narzędzia informatyczne poprawiające efektywność procesu kształcenia (zakup sprzętu informatycznego, multimedialnego, oprogramowania).
Budowa nowych obiektów dopuszczalna jest jedynie w przypadku, gdy zapewnienie infrastruktury w inny sposób nie jest możliwe oraz pod warunkiem wykorzystania ich na potrzeby praktycznej nauki zawodu.
W takim wypadku koniecznym jest udokumentowanie braku możliwości wykorzystania/adaptacji istniejących budynków oraz potwierdzenie zasadności budowy nowego obiektu diagnozą potrzeb, deficytów i trendów demograficznych zachodzących na obszarze planowanej interwencji. Przedmiotowa diagnoza może stanowić element Studium Wykonalności lub oddzielny załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu, zgodny ze wzorem stanowiącym załącznik do Regulaminu konkursu.
W przypadku projektów infrastrukturalnych, dedykowanych usługom w zakresie szkolnictwa zawodowego, realizowane będą wyłącznie inwestycje służące praktycznej nauce zawodu.
Wszystkie projekty realizowane w ramach poddziałania 6.3.2 muszą uwzględniać dostosowanie infrastruktury oraz wyposażenia do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- Poddziałanie 10.1.2 Kształcenie ogólne w ramach ZIT (Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych). Konkurs nr RPKP.10.01.02-IZ.00-04-258/19.
Termin naboru: od 29 marca 2019 r. do 12 kwietnia 2019 r.
Kto może składać wnioski?
O dofinansowanie projektu może ubiegać się jednostka samorządu terytorialnego będąca organem prowadzącym szkołę lub placówkę systemu oświaty prowadzącą kształcenie ogólne (z wyłączeniem szkół prowadzących kształcenie zawodowe, szkół dla dorosłych i szkół policealnych), natomiast partnerem/mi może być każdy inny podmiot z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).
Na co można otrzymać dofinansowanie?
1. Realizacja działań na rzecz kształtowania i rozwijania u uczniów kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy w zakresie:
a) technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK),
b) umiejętności matematyczno-przyrodniczych,
c) umiejętności posługiwania się językami obcymi (w tym język polski dla cudzoziemców i osób powracających do Polski oraz ich rodzin),
d) umiejętności rozumienia, kreatywności, innowacyjności, przedsiębiorczości, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, umiejętności uczenia się i umiejętności pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy.
2. Realizacja procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, a także wsparcie ucznia młodszego poprzez:
a) doposażenie szkół lub placówek systemu oświaty w pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt do rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, kształcenia oraz wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz uczniów młodszych,
b) wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz uczniów młodszych w ramach zajęć specjalistycznych, dydaktyczno-wyrównawczych, warsztatów, porad i konsultacji.
3. Realizacja doradztwa edukacyjno-zawodowego związanego z wyborem dalszych kierunków kształcenia i uwzględniającego potrzeby rynku pracy.
4. Tworzenie warunków do nauczania opartego na metodzie eksperymentu w zakresie kompetencji matematyczno-przyrodniczych, m.in. poprzez:
a) wyposażenie/doposażenie pracowni w sprzęt niezbędny do nauczania eksperymentalnego,
b) kształtowanie i rozwijanie kompetencji matematyczno-przyrodniczych uczniów.
5. Podniesienie kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli oraz pracowników pedagogicznych w zakresie:
a) metod indywidualnej pracy z uczniem,
b) wykorzystywania metod eksperymentu naukowego w edukacji,
c) diagnostyki psychologiczno-pedagogicznej, umożliwiającej wczesne rozpoznanie potrzeb edukacyjnych i deficytów rozwojowych u uczniów,
d) korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych,
e) kształtowania umiejętności interpersonalnych i społecznych,
f) metod pracy z uczniem z niepełnosprawnościami,
g) doradztwa edukacyjno-zawodowego,
h) stosowania metod oraz form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu u uczniów lub słuchaczy kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy.
6. Realizacja wysokiej jakości staży dla uczniów szkół i placówek kształcenia ogólnego we współpracy z podmiotami przyjmującymi na staż, w tym doskonalenie kompetencji lub kwalifikacji opiekunów stażystów u podmiotów przyjmujących na staż w zakresie niezbędnym do realizacji staży.
- Poddziałanie 6.3.1 Inwestycje w infrastrukturę przedszkolną. Konkurs nr RPKP.06.03.01-IZ.00-04-265/19.
Termin naboru: od 1 do 12 kwietnia 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi: 9 610 720,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 85%.
Kto może składać wnioski?
Wniosek o dofinansowanie projektu może zostać złożony przez:
1) państwową jednostkę organizacyjną,
2) kościół,
3) związek wyznaniowy,
4) osobę prawną kościoła,
5) osobę prawną związku wyznaniowego,
6) organizację pozarządową,
7) przedsiębiorstwo[1],
8) partnera prywatnego we współpracy z partnerami publicznymi w przypadku projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
[1] Należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa, które prowadzą działalność oświatową w zakresie wychowania przedszkolnego, w tym również osoby fizyczne będące organami prowadzącymi przedszkola/przedszkola integracyjne i specjalne/inne formy wychowania przedszkolnego.
Do wsparcia w ramach konkursu przewidziano typy projektów dotyczące:
Budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy, adaptacji, modernizacji, remontu obiektów na potrzeby świadczenia usług wychowania przedszkolnego (przedszkoli lub innych form edukacji przedszkolnej wraz z niezbędnym wyposażeniem odnoszącym się do zakresu infrastrukturalnego projektu, w tym również wyposażeniem placów zabaw. Uzupełniająco (jako element projektu) możliwy będzie również zakup sprzętu informatycznego, multimedialnego i oprogramowania wykorzystywanego w zajęciach dydaktycznych.
Z wyłączeniem projektów, które są ujęte na listach przedsięwzięć w odpowiednich strategiach rozwoju Obszaru Strategicznej Interwencji (OSI) lub strategiach Obszaru Rozwoju Społeczno-Gospodarczego (ORSG).
Budowa nowych obiektów dopuszczalna jest jedynie w przypadku, gdy zapewnienie infrastruktury w inny sposób nie jest możliwe oraz wyłącznie na obszarach o najniższym poziomie upowszechnienia edukacji przedszkolnej, tj. niższym niż średnia w województwie kujawsko-pomorskim. Informacje na temat upowszechniania miejsc wychowania przedszkolnego na danym obszarze zawarte są w opracowanym przez Biuro Analiz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, dokumencie pn. Wychowanie przedszkolne w województwie kujawsko- pomorskim 2018, który stanowi załącznik do Regulaminu konkursu.
W takim wypadku koniecznym jest udokumentowanie braku możliwości wykorzystania/adaptacji istniejących budynków oraz potwierdzenie zasadności budowy nowego obiektu analizą potrzeb, deficytów i trendów demograficznych zachodzących na obszarze planowanej interwencji. Przedmiotowa analiza może stanowić element Studium Wykonalności lub oddzielny załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu, zgodny ze wzorem stanowiącym załącznik do Regulaminu konkursu.
- Poddziałanie 6.3.1 Inwestycje w infrastrukturę przedszkolną. Konkurs nr RPKP.06.03.01-IZ.00-04-266/19.
Termin naboru: od 1 do 12 kwietnia 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi: 625 330,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 85%.
Kto może składać wnioski?
Wniosek o dofinansowanie projektu może zostać złożony przez:
1) jednostkę samorządu terytorialnego,
2) związek jednostek samorządu terytorialnego,
3) stowarzyszenie jednostek samorządu terytorialnego,
4) samorządową jednostkę organizacyjną,
5) państwową jednostkę organizacyjną,
6) kościół,
7) związek wyznaniowy,
8) osobę prawną kościoła,
9) osobę prawną związku wyznaniowego,
10) organizację pozarządową,
11) przedsiębiorstwo[1],
12) partnera prywatnego we współpracy z partnerami publicznymi w przypadku projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
[1] Należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa, które prowadzą działalność oświatową w zakresie wychowania przedszkolnego, w tym również osoby fizyczne będące organami prowadzącymi przedszkola/przedszkola integracyjne i specjalne/inne formy wychowania przedszkolnego.
Do wsparcia w ramach konkursu przewidziano następujące typy projektów dotyczące:
Budowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy, adaptacji, modernizacji, remontu obiektów na potrzeby świadczenia usług wychowania przedszkolnego (przedszkoli lub innych form edukacji przedszkolnej) wraz z niezbędnym wyposażeniem odnoszącym się do zakresu infrastrukturalnego projektu, w tym również wyposażeniem placów zabaw. Uzupełniająco (jako element projektu) możliwy będzie również zakup sprzętu informatycznego, multimedialnego i oprogramowania wykorzystywanego w zajęciach dydaktycznych.
Budowa nowych obiektów dopuszczalna jest jedynie w przypadku, gdy zapewnienie infrastruktury w inny sposób nie jest możliwe oraz wyłącznie na obszarach o najniższym poziomie upowszechnienia edukacji przedszkolnej, tj. niższym niż średnia w województwie kujawsko-pomorskim. Informacje na temat upowszechniania miejsc wychowania przedszkolnego na danym obszarze zawarte są w opracowanym przez Biuro Analiz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu, dokumencie pn. Wychowanie przedszkolne w województwie kujawsko- pomorskim 2018, który stanowi załącznik do Regulaminu konkursu.
W takim wypadku koniecznym jest udokumentowanie braku możliwości wykorzystania/adaptacji istniejących budynków oraz potwierdzenie zasadności budowy nowego obiektu analizą potrzeb, deficytów i trendów demograficznych zachodzących na obszarze planowanej interwencji. Przedmiotowa analiza może stanowić element Studium Wykonalności lub oddzielny załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu, zgodny ze wzorem stanowiącym załącznik do Regulaminu konkursu.
- Działanie 10.2 Kształcenie ogólne i zawodowe, Poddziałanie 10.2.2 Kształcenie ogólne, RPO (Regionalny Program Operacyjny) Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Konkurs nr RPKP.10.02.02-IZ.00-04-257/19.
Termin naboru: od 29 marca 2019 r. do 12 kwietnia 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi: 11 209 390,33 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 95%. Minimalna wartość projektu wynosi 100 000 zł.
Kto może składać wnioski?
O dofinansowanie projektu może ubiegać się organ prowadzący szkołę lub placówkę systemu oświaty prowadzącą kształcenie ogólne (z wyłączeniem szkół prowadzących kształcenie zawodowe, szkół dla dorosłych i szkół policealnych).
W przypadku projektu partnerskiego:
1) liderem (partnerem wiodącym) może być organ prowadzący szkołę lub placówkę systemu oświaty prowadzącą kształcenie ogólne (z wyłączeniem szkół prowadzących kształcenie zawodowe, szkół dla dorosłych i szkół policealnych), natomiast partnerem/mi może być każdy inny podmiot z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych);
lub
2) liderem może być każdy podmiot z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych), natomiast partnerem/mi może być organ prowadzący szkołę lub placówkę systemu oświaty prowadzącą kształcenie ogólne (z wyłączeniem szkół prowadzących kształcenie zawodowe, szkół dla dorosłych i szkół policealnych).
Na co można otrzymać dofinansowanie?
1. Realizacja działań na rzecz kształtowania i rozwijania u uczniów kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy w zakresie:
a) technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK),
b) umiejętności matematyczno-przyrodniczych,
c) umiejętności posługiwania się językami obcymi (w tym język polski dla cudzoziemców i osób powracających do Polski oraz ich rodzin),
d) umiejętności rozumienia, kreatywności, innowacyjności, przedsiębiorczości, krytycznego myślenia, rozwiązywania problemów, umiejętności uczenia się i umiejętności pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy.
2. Realizacja procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, a także wsparcie ucznia młodszego poprzez:
a) doposażenie szkół lub placówek systemu oświaty w pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt do rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, kształcenia oraz wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz uczniów młodszych,
b) wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz uczniów młodszych w ramach zajęć specjalistycznych, dydaktyczno-wyrównawczych, warsztatów, porad i konsultacji.
4. Realizacja doradztwa edukacyjno-zawodowego związanego z wyborem dalszych kierunków kształcenia i uwzględniającego potrzeby rynku pracy.
5. Tworzenie warunków do nauczania opartego na metodzie eksperymentu w zakresie kompetencji matematyczno-przyrodniczych, m.in. poprzez:
a) wyposażenie/doposażenie pracowni w sprzęt niezbędny do nauczania eksperymentalnego,
b) kształtowanie i rozwijanie kompetencji matematyczno-przyrodniczych uczniów.
6. Podniesienie kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli oraz pracowników pedagogicznych w zakresie:
a) metod indywidualnej pracy z uczniem,
b) wykorzystywania metod eksperymentu naukowego w edukacji,
c) diagnostyki psychologiczno-pedagogicznej, umożliwiającej wczesne rozpoznanie potrzeb edukacyjnych i deficytów rozwojowych u uczniów,
d) korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych,
e) kształtowania umiejętności interpersonalnych i społecznych,
f) metod pracy z uczniem z niepełnosprawnościami,
g) doradztwa edukacyjno-zawodowego,
h) stosowania metod oraz form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu u uczniów lub słuchaczy kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy.
7. Realizacja wysokiej jakości staży dla uczniów szkół i placówek kształcenia ogólnego we współpracy z podmiotami przyjmującymi na staż, w tym doskonalenie kompetencji lub kwalifikacji opiekunów stażystów u podmiotów przyjmujących na staż w zakresie niezbędnym do realizacji staży.
- Poddziałanie 10.2.3 Kształcenie zawodowe, Konkurs nr RPKP.10.02.03-IZ.00-04-256/19.
Termin naboru: od 29 marca 2019 r. do 12 kwietnia 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi : 10 619 420,84 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 90%
Kto może składać wnioski?
O dofinansowanie projektu może ubiegać się organ prowadzący szkołę lub placówkę systemu oświaty, prowadzącą kształcenie zawodowe.
W przypadku realizacji projektu partnerskiego liderem (partnerem wiodącym) może być organ prowadzący szkołę lub placówkę systemu oświaty, prowadzącą kształcenie zawodowe, natomiast partnerem/ami każdy inny podmiot z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).
Na co można otrzymać dofinansowanie?
1. Rozwój kształcenia zawodowego we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym obejmujący w szczególności:
a) realizację doradztwa edukacyjno-zawodowego ukierunkowanego na dopasowanie podaży kwalifikacji do potrzeb i wymagań nowoczesnego rynku pracy,
b) realizację zewnętrznego wsparcia szkół w obszarze doradztwa edukacyjno-zawodowego,
c) realizację dodatkowego wsparcia służącego podnoszeniu, nabywaniu oraz uzupełnianiu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, dostosowanego do potrzeb pracodawców, w szczególności poprzez:i. dodatkowe zajęcia pozalekcyjne
i. pozaszkolne ukierunkowane na uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy i umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych,
ii. organizowanie kursów przygotowawczych do egzaminu maturalnego, kursów przygotowawczych na studia,
iii. udział w zajęciach prowadzonych w szkołach wyższych, w tym w zajęciach laboratoryjnych, kołach lub obozach naukowych,
iv. wsparcie uczniów w zakresie zdobywania dodatkowych uprawnień zwiększających ich szanse na rynku pracy,
v. programy potwierdzania kwalifikacji w zawodzie zdobytych przez uczniów w toku edukacji,
vi. udział w pozaszkolnych formach kształcenia zawodowego – KKZ i KUZ,
d) realizację wsparcia nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu ukierunkowanego na doskonalenie kompetencji lub kwalifikacji, związanych z nauczanym zawodem,
e) tworzenie nowej oferty edukacyjnej, w tym wprowadzenie kształcenia w nowych zawodach i na nowych kierunkach w odpowiedzi na zbadane zapotrzebowanie rynku pracy,
f) modyfikację programów nauczania w poszczególnych zawodach i na kierunkach już istniejących,
g) wdrożenie nowych, innowacyjnych form nauczania zawodowego,
h) włączenie pracodawców w system egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe,
i) tworzenie klas patronackich w szkołach,
j) tworzenie w szkołach i placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe warunków odzwierciedlających naturalne warunki pracy właściwe dla nauczanych zawodów obejmujące wyposażenie pracowni lub warsztatów szkolnych dla zawodów szkolnictwa zawodowego.
2. Realizacja wysokiej jakości staży i praktyk zawodowych dla uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego we współpracy z podmiotami przyjmującymi na staż, w tym doskonalenie kompetencji lub kwalifikacji opiekunów praktykantów i stażystów u podmiotów przyjmujących na staż w zakresie niezbędnym do realizacji staży i praktyk zawodowych oraz realizacja kompleksowych programów kształcenia organizowanych w miejscu pracy.
3. Kształtowanie u uczniów szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy oraz realizacja wsparcia nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu ukierunkowanego na doskonalenie stosowania metod oraz form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu u uczniów kompetencji kluczowych oraz umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy.
WOJEWÓDZTWO LUBELSKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO LUBUSKIE
- Działanie 8.1 Poprawa dostępności i jakości edukacji przedszkolnej, Poddziałanie 8.1.1, Poprawa dostępności i jakości edukacji przedszkolnej – projekty realizowane poza formułą ZIT. Konkurs nr RPLB. 08.01.01-IZ.00-08-K01/19.1.
Termin naboru: od 29 marca 2019 r. do 5 kwietnia 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi: 5 000 000,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 85%.
Kto może składać wnioski?
◊ jednostki samorządu terytorialnego (JST) i ich związki, stowarzyszenia i porozumienia,
◊ jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną,
◊ organizacje pozarządowe,
◊ przedsiębiorstwa i ich związki i stowarzyszenia (mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie przedsiębiorstwa), w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
◊ osoby fizyczne prowadzące działalność oświatową na podstawie odrębnych przepisów,
◊ podmioty ekonomii społecznej,
◊ szkoły, przedszkola i placówki (w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe) i ich organy prowadzące.
Konkurs obejmuje następujący typ projektów:
▪ Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego, w tym dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, w istniejących lub nowo utworzonych OWP (również specjalnych i integracyjnych).
▪ Dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności. Działania te mogą być realizowane samodzielnie.
▪ Rozszerzenie oferty OWP o dodatkowe zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci w zakresie stwierdzonych deficytów:
a) zajęcia specjalistyczne, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym;
b) zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w rozumieniu Prawa oświatowego;
c) zajęcia stymulujące rozwój psychoruchowy, np. gimnastyka korekcyjna,
▪ Wydłużenie godzin pracy OWP.
▪Doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego, do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, w tym w szczególności z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz w zakresie współpracy nauczycieli z rodzicami, w tym radzenia sobie w sytuacjach trudnych:
a) kursy i szkolenia doskonalące, w tym z wykorzystaniem pracy trenerów przeszkolonych w ramach PO WER oraz studia podyplomowe spełniające wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2012, poz. 131);
b) wspieranie istniejących, budowanie nowych i moderowanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli;
c) współpracę ze specjalistycznymi ośrodkami np. specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, OWP i szkołami kształcącymi dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami.
WOJEWÓDZTWO ŁÓDZKIE
- Poddziałanie XI.1.3 Edukacja przedszkolna – Miasto Łódź.
Termin naboru: od 31 marca 2019 r. do 10 kwietnia 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi: 17 162 000,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 85%.
Kto może składać wnioski?
◊ Miasto Łódź,
◊ Wszystkie podmioty – z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych) – wyłącznie pod warunkiem realizacji projektu w partnerstwie z Miastem Łodzią.
Wsparciem mogą zostać objęte następujące typy projektów:
1. Upowszechnianie wysokiej jakości edukacji przedszkolnej świadczonej w ośrodkach wychowania przedszkolnego (w tym również w innych funkcjonujących formach wychowania przedszkolnego), w szczególności w przedszkolach specjalnych i integracyjnych, obejmujące:
a) wsparcie istniejących lub nowo utworzonych ośrodków wychowania przedszkolnego w zakresie generowania i funkcjonowania nowych miejsc przedszkolnych,
b) dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności,
c) rozszerzanie oferty ośrodków wychowania przedszkolnego o organizację i prowadzenie dodatkowych zajęć wspierających na rzecz zwiększania szans edukacyjnych dzieci w zakresie wyrównywania stwierdzonych deficytów,
d) kształtowanie i rozwijanie u dzieci kompetencji kluczowych oraz umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy,
e) doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie umiejętności i kompetencji niezbędnych do pracy z dziećmi, w tym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
f) doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli w zakresie stosowania metod oraz form organizacyjnych sprzyjających rozwijaniu u dzieci kompetencji kluczowych oraz umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy.
Działania wymienione w podpunkcie c – f będą realizowane jako uzupełnienie działań realizowanych w konkretnym OWP, o których mowa w podpunkcie a lub b.
Możliwa jest realizacja wyłącznie projektów rewitalizacyjnych.
Wsparcie skutkuje zwiększeniem liczby miejsc przedszkolnych we wspieranym OWP w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu.
Warunek dotyczy każdego projektu obejmującego typ 1a.
W ramach typu projektu 1b możliwe są działania obejmujące wydatki ponoszone na dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, jednak wyłącznie w zakresie bezpośrednio wynikającym z diagnozy potrzeb i stopnia niedostosowania OWP.
Maksymalna wartość projektu ogółem na dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego dla 1 dziecka z niepełnosprawnością wynosi 100 000,00 zł.
- Poddziałanie XI.1.1 Edukacja przedszkolna.
Termin naboru: od 31 marca 2019 r. do 12 kwietnia 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi: 13 729 600,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 85%.
Kto może składać wnioski?
Wszystkie podmioty – z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).
Wsparciem mogą zostać objęte następujące typy projektów:
1. Upowszechnianie wysokiej jakości edukacji przedszkolnej świadczonej w ośrodkach wychowania przedszkolnego (w tym również w innych funkcjonujących formach wychowania przedszkolnego), w szczególności w przedszkolach specjalnych i integracyjnych, obejmujące:
a) wsparcie istniejących lub nowo utworzonych ośrodków wychowania przedszkolnego w zakresie generowania i funkcjonowania nowych miejsc przedszkolnych,
b) dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami lub realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności,
c) rozszerzanie oferty ośrodków wychowania przedszkolnego o organizację i prowadzenie dodatkowych zajęć wspierających na rzecz zwiększania szans edukacyjnych dzieci w zakresie wyrównywania stwierdzonych deficytów,
d) kształtowanie i rozwijanie u dzieci kompetencji kluczowych oraz umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy,
e) doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie umiejętności i kompetencji niezbędnych do pracy z dziećmi, w tym z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
f) doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli w zakresie stosowania metod oraz form organizacyjnych sprzyjających rozwijaniu u dzieci kompetencji kluczowych oraz umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy.
Działania wymienione w podpunkcie c – f będą realizowane jako uzupełnienie działań realizowanych w konkretnym OWP, o których mowa w podpunkcie a lub b.
Projekt może być realizowany na terenie gminy, gdzie wnioskodawca będący organem prowadzącym posiada OWP, w którym/ch łączna liczba dzieci nieprzyjętych w podstawowym postępowaniu rekrutacyjnym przeprowadzonym na rok szkolny 2018/2019 wyniosła minimum 15.
Warunek dotyczy każdego projektu obejmującego typ 1a.
W ramach typu projektu 1b możliwe są działania obejmujące wydatki ponoszone na dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, jednak wyłącznie w zakresie bezpośrednio wynikającym z diagnozy potrzeb i stopnia niedostosowania OWP.
Maksymalna wartość projektu ogółem na dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego dla 1 dziecka z niepełnosprawnością wynosi 100.000,00 zł.
WOJEWÓDZTWO MAŁOPOLSKIE
- Poddziałanie 10.1.4 Małopolska chmura edukacyjna, RPO (Regionalny Program Operacyjny) Województwa Małopolskiego.
Termin naboru: od 31 marca 2019 r. do 29 maja 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi: 6 631 886,63 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 95%.
Kto może składać wnioski?
Zgodnie ze SzOOP RPO WM (Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Małopolskiego) o dofinansowanie projektu w ramach niniejszego konkursu mogą ubiegać się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych), w tym w szczególności organy prowadzące szkoły ponadgimnazjalne i ponadpodstawowe, w tym zawodowe.
Na co można otrzymać dofinansowanie?
Głównymi grupami docelowymi w konkursie są:
a) szkoły ponadgimnazjalne i ponadpodstawowe, w tym zawodowe,
b) uczniowie tych szkół.
W ramach konkursu dofinansowanie można otrzymać wyłącznie na realizację typu projektu małopolska chmura edukacyjna – część konkursowa, co należy rozumieć jako zajęcia pozalekcyjne dla uczniów chcących rozwijać zainteresowania, mające na celu podniesienie kompetencji kluczowych oraz uniwersalnych umiejętności niezbędnych na rynku pracy. Zajęcia prowadzone będą według scenariuszy zajęć wypracowanych w ramach projektu koordynacyjnego, w formie zajęć dodatkowych wykorzystujących nowoczesne technologie komunikacyjne, tj.:
– zajęć on-line,
– kół naukowych.
Projekty mogą być realizowane w następujących obszarach tematycznych:
a) Biologia
b) Chemia
c) Fizyka
d) Geografia
e) Informatyka
f) Matematyka
g) Przedsiębiorczość
h) Język angielski
i) Język niemiecki
j) Język francuski
k) Umiejętność uczenia się
l) Umiejętności pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy.
- Poddziałanie 10.2.1 Kształcenie zawodowe uczniów – ZIT (Zintegrowane Inwestycje Terytorialne). Konkurs nr RPMP.10.02.01-IP.01-12-066/18.
Termin naboru: od 30 listopada 2018 r. do 15 maja 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi: 26 318 364,70 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 90%.
Kto może składać wnioski?
Zgodnie ze SzOOP RPO (Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego) Woj. Małopolskiego o dofinansowanie projektu w ramach niniejszego konkursu mogą ubiegać się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych), w tym w szczególności organy prowadzące szkoły i placówki kształcenia zawodowego.
Obowiązkowo organ prowadzący szkołę lub placówkę prowadzącą kształcenie zawodowe pełni rolę lidera w projekcie.
Na co można otrzymać dofinansowanie?
W ramach konkursu dofinansowanie można otrzymać wyłącznie na realizację następującego typu projektu:
A. Tworzenie oraz rozwój Centrów Kompetencji Zawodowych.
B. Rozwijanie oferty szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe, w tym kształcących uczniów ze specjalnymi potrzebami.
C. Rozwój uzdolnień oraz pogłębianie zainteresowań i aktywności edukacyjnej uczniów w zakresie kompetencji kluczowych w formie Centrów Wsparcia Uczniów Zdolnych.
Uwaga! Typ C nie może być realizowany samodzielnie, ale tylko łącznie z typem A lub B.
Zakres udzielanego wsparcia obejmuje następujące działania:
a) tworzenie oraz rozwój Centrów Kompetencji Zawodowych (CKZ) oraz rozwijanie oferty szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe:
– realizacja kompleksowego wsparcia szkół zawodowych w zakresie podnoszenia kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych oraz przygotowania zawodowego uczniów,
– poprawa jakości prowadzonego kształcenia zawodowego, w tym zwłaszcza realizacja kompleksowych programów kształcenia praktycznego organizowanego w miejscu pracy
– interwencje przyczyniające się do zwiększonego i pełnego udziału młodzieży ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami w edukacji zawodowej.
– wsparcie uczniów zdolnych w zakresie kompetencji kluczowych w formule Centrów Wsparcia Uczniów Zdolnych tworzonych i prowadzonych zgodnie z koncepcją opracowaną w ramach projektu pozakonkursowego.
b) poprawa jakości prowadzonego w szkole lub placówce kształcenia zawodowego:
– programy współpracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami, tj. m.in. tworzenie klas patronackich oraz organizację staży i praktyk dla uczniów
– nabywanie dodatkowych kwalifikacji przez uczniów (w systemie formalnym i pozaformalnym),
– działania z obszaru doradztwa edukacyjno-zawodowego oraz orientacji zawodowej – elementy doradztwa, m.in. ukierunkowane na aktywne poszukiwanie pracy, możliwość skorzystania z usług doradcy zawodowego,
– tworzenie warunków zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej poprzez wyposażenie/doposażenie w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne, wzmocnienie współpracy szkół zawodowych z uczelniami,
– rozwój kompetencji zawodowych kadr wspieranych placówek,
– dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze służące wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych.
Wsparcie powinno koncentrować się na tworzeniu i rozwijaniu już powstałych CKZ. Tworzenie nowych CKZ możliwe będzie przede wszystkim w powiatach stanowiących „białe plamy”, gdzie do tej pory tak, w zakresie których istnieje zapotrzebowanie na lokalnym/regionalnym rynku pracy.
- Poddziałanie 10.2.2 Kształcenie zawodowe uczniów – SPR (Subregionalny Program Rozwoju). Konkurs nr RPMP.10.02.01-IP.01-12-065/18.
Termin naboru: od 30 listopada 2018 r. do 15 maja 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi: 113 299 998,84 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 90%.
Kto może składać wnioski?
Zgodnie ze SzOOP RPO (Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego) Woj. Małopolskiego o dofinansowanie projektu w ramach niniejszego konkursu mogą ubiegać się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych), w tym w szczególności organy prowadzące szkoły i placówki kształcenia zawodowego.
Powyższy katalog dotyczy zarówno Wnioskodawcy, jak i Partnera/ów.
Obowiązkowo organ prowadzący szkołę lub placówkę prowadzącą kształcenie zawodowe pełni rolę lidera w projekcie.
Na co można otrzymać dofinansowanie?
W ramach konkursu dofinansowanie można otrzymać wyłącznie na realizację następujących typów projektu:
A. Tworzenie oraz rozwój Centrów Kompetencji Zawodowych.
B. Rozwijanie oferty szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe, w tym kształcących uczniów ze specjalnymi potrzebami.
C. Rozwój uzdolnień oraz pogłębianie zainteresowań i aktywności edukacyjnej uczniów w zakresie kompetencji kluczowych w formie Centrów Wsparcia Uczniów Zdolnych.
Uwaga! Typ C nie może być realizowany samodzielnie, ale tylko łącznie z typem A lub B.
Zakres udzielanego wsparcia obejmuje następujące działania:
a) Tworzenie oraz rozwój Centrów Kompetencji Zawodowych (CKZ) oraz rozwijanie oferty szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe:
– realizacja kompleksowego wsparcia szkół zawodowych w zakresie podnoszenia kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych oraz przygotowania zawodowego uczniów;
– poprawa jakości prowadzonego kształcenia zawodowego, w tym zwłaszcza realizacja kompleksowych programów kształcenia praktycznego organizowanego w miejscu pracy;
– interwencje przyczyniające się do zwiększonego i pełnego udziału młodzieży ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, w edukacji zawodowej;
– wsparcie uczniów zdolnych w zakresie kompetencji kluczowych w formule Centrów Wsparcia Uczniów Zdolnych tworzonych i prowadzonych zgodnie z koncepcją opracowaną w ramach projektu pozakonkursowego.
b) Poprawa jakości prowadzonego w szkole lub placówce kształcenia zawodowego:
– programy współpracy szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe z pracodawcami, tj. m.in. tworzenie klas patronackich oraz organizacja staży i praktyk dla uczniów,
– nabywanie dodatkowych kwalifikacji przez uczniów (w systemie formalnym i pozaformalnym),
– działania z obszaru doradztwa edukacyjno-zawodowego oraz orientacji zawodowej – elementy doradztwa, m.in. ukierunkowane na aktywne poszukiwanie pracy, możliwość skorzystania z usług doradcy zawodowego,
– tworzenie warunków zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej poprzez wyposażenie/doposażenie w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne, wzmocnienie współpracy szkół zawodowych z uczelniami,
– rozwój kompetencji zawodowych kadr wspieranych placówek,
– dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze służące wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych.
Wsparcie powinno koncentrować się na tworzeniu i rozwijaniu już powstałych CKZ. Tworzenie nowych CKZ możliwe będzie przede wszystkim w powiatach stanowiących „białe plamy”, gdzie do tej pory takie Centra nie powstały. Projekt powinien koncentrować się na wsparciu branż/grupy zawodów, w zakresie których istnieje zapotrzebowanie na lokalnym/regionalnym rynku pracy.
WOJEWÓDZTWO MAZOWIECKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO OPOLSKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO PODLASKIE
- Poddziałanie 3.3.1 Kształcenie zawodowe młodzieży na rzecz konkurencyjności podlaskiej gospodarki. Podziałanie 8.2.2 Infrastruktura edukacyjna w obszarze BOF.
BOF – Białostocki Obszar Funkcjonalny.
Termin naboru: od 28 lutego 2019 r. do 28 marca 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi 35 000 000,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 85%.
O dofinansowanie projektu mogą się ubiegać wszystkie podmioty, w szczególności:
◊ organy prowadzące szkoły/placówki, w tym: technika, zasadnicze szkoły zawodowe, szkoły branżowe, szkoły policealne dla dorosłych, szkoły specjalne przysposabiające do pracy, szkoły/placówki systemu oświaty uprawnione do prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz kursów umiejętności zawodowych,
◊ pracodawcy i przedsiębiorcy,
◊ jednostki naukowe, w tym uczelnie,
◊ organizacje pozarządowe,
◊ IOB (instytucja otoczenia biznesu) oraz powiązania kooperacyjne.
W ramach niniejszego konkursu wsparciem będą objęte projekty zintegrowane dotyczące usług edukacyjnych w zakresie kształcenia zawodowego, obejmujące typy właściwe dla danego funduszu, wskazane poniżej:
A) w zakresie EFRR:
Inwestycje w infrastrukturę kształcenia zawodowego szkół zawodowych oraz infrastrukturę służącą do szkoleń zawodowych, mające na celu dostosowanie oferty do potrzeb regionalnego i lokalnych rynków pracy, przystosowanie oferty do kierunków rozwojowych województwa (zgodnie ze strategią inteligentnych specjalizacji) oraz stworzenie warunków zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej, będą realizowane w zakresie:
a) rozbudowy, przebudowy oraz funkcjonalnego dostosowania bazy lokalowej, bazy techniczno-dydaktycznej szkół i placówek kształcenia zawodowego i ustawicznego służąca doskonaleniu zawodowemu i praktycznej nauce zawodu,
b) tworzenia i modernizacji pracowni, warsztatów, laboratoriów do praktycznej nauki zawodu;
c) wyposażenie parku maszynowego, wyposażenie bazy dydaktyczno-technicznej w sprzęt, narzędzia, urządzenia służące doskonaleniu zawodowemu i praktycznej nauce zawodu w szkołach i placówkach kształcenia zawodowego oraz ustawicznego,
d) rozbudowy, przebudowy, remont centrów kształcenia zawodowego i praktycznego oraz ich wyposażenia,
e) dostosowania obiektów kształcenia zawodowego, ustawicznego i państwowych wyższych szkół zawodowych oraz ich wyposażenia do potrzeb osób z niepełnosprawnością jako jeden z elementów projektu.
B) w zakresie EFS:
Typ projektu nr 2:
Realizacja kompleksowych programów rozwojowych poprzedzonych diagnozą potrzeb konkretnej szkoły/placówki kształcenia zawodowego (w tym uwzględniając sytuację na regionalnym i lokalnych rynkach pracy) wraz z opracowaniem i wdrożeniem programu wsparcia, obejmująca w szczególności:
a) wsparcie na rzecz kształtowania i rozwijania u uczniów kompetencji kluczowych (matematycznych, przyrodniczych, ICT i językowych związanych bezpośrednio z zawodem, w którym się kształcą), umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy oraz właściwych postaw/umiejętności (kreatywności, innowacyjności oraz pracy zespołowej);
b) podnoszenie umiejętności oraz uzyskiwanie kwalifikacji i/lub kompetencji zawodowych przez uczniów i słuchaczy szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe w szczególności poprzez: wdrożenie nowych, innowacyjnych form nauczania zawodowego, wsparcie uczniów w zakresie zdobywania dodatkowych uprawnień zwiększających ich szanse na rynku pracy; programy potwierdzania kwalifikacji w zawodzie zdobytych przez uczniów w toku edukacji;
c) programy uwzględniające indywidualne potrzeby uczniów, tworzące odpowiednie warunki do ich rozwoju i wyrównywania szans edukacyjnych, minimalizujące występujące dysproporcje między uczniami;
d) poradnictwo zawodowo-edukacyjne;
e staże i praktyki dla uczniów, nauczycieli, w tym nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu realizowane u pracodawców;
f) pomoc stypendialna dla uczniów i słuchaczy szczególnie uzdolnionych także w zakresie przedmiotów zawodowych;
g) podnoszenie kwalifikacji i kompetencji kadry dydaktycznej w obszarze kształcenia umiejętności interpersonalnych i społecznych, stosowania metod oraz form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu u uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy, korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, wykorzystania metod eksperymentu naukowego w edukacji;
h) doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli i dostosowanie go do najnowszych trendów i technologii w danej branży oraz doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu, związanych z nauczanym zawodem, realizowane we współpracy z instytucjami otoczenia społeczno-gospodarczego;
i) realizacja kompleksowych programów kształcenia praktycznego w miejscu pracy;
j) tworzenie w szkołach lub placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe warunków zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej poprzez ich wyposażenie/doposażenie w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne;
WOJEWÓDZTWO POMORSKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO ŚLĄSKIE
- Poddziałanie 12.2.1 Infrastruktura kształcenia zawodowego – ZIT (Zintegrowane Inwestycje Terytorialne). Nabór nr RPSL.12.02.01-IZ.01-24-309/19
Termin naboru: od 31 marca 2019 r. do 30 maja 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi 5 874 199,28 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 95%.
Kto może składać wnioski?
1) jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia;
2) Związek Metropolitalny;
3) inne państwowe lub samorządowe jednostki sektora finansów publicznych, których ustawowym lub statutowym zadaniem jest pełnienie zadań publicznych w zakresie kształcenia ustawicznego;
4) inne państwowe lub samorządowe jednostki sektora finansów publicznych, których ustawowym lub statutowym zadaniem jest pełnienie zadań publicznych w zakresie edukacji;
5) organizacje pozarządowe;
6) podmioty prowadzące placówki kształcenia ustawicznego;
7) osoby prawne i fizyczne będące organami prowadzącymi szkoły ponadpodstawowe/ponadgimnazjalne (wyłącznie w zakresie kształcenia zawodowego);
8) kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i innych związków wyznaniowych.
Na co można otrzymać dofinansowanie?
W ramach konkursu przewiduje się realizację następującego typu projektu: Przebudowa, budowa[1], remont laboratoriów, sal do praktycznej nauki zawodu wraz z zapewnieniem wyposażenia, w tym przystosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
[1] W działaniu 12.2 poprzez budowę rozumie się rozbudowę, odbudowę, nadbudowę.
WOJEWÓDZTWO ŚWIĘTOKRZYSKIE
- Poddziałanie 8.5.4 Kształcenie ustawiczne – ZIT (Zintegrowane Inwestycje Terytorialne). Podniesienie jakości kształcenia zawodowego oraz wsparcie na rzecz tworzenia i rozwoju Centrów Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (CKZiU).
Termin naboru: od 29 marca 2019 r. do 23 kwietnia 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi 5 225 000,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 95%.
W ramach niniejszego konkursu o dofinansowanie projektu mogą ubiegać się wszystkie podmioty, z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych), w szczególności:
◊ szkoły/placówki prowadzące kształcenie zawodowe i ich organy prowadzące,
◊ placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego i ich organy prowadzące
◊ szkoły policealne różnego typu i ich organy prowadzące
◊ pracodawcy/przedsiębiorcy/uczelnie,
◊ jednostki samorządu terytorialnego,
◊ osoby prawne,
◊ partnerzy społeczno-gospodarczy.
Wsparciem mogą zostać objęte następujące typy operacji:
1. Realizacja kompleksowych programów kształcenia praktycznego organizowanego w miejscu pracy, w tym realizacja staży zawodowych uczniów u pracodawców oraz kursy/szkolenia, które prowadzą do zdobycia dodatkowych uprawnień zwiększających szanse na rynku pracy.
2. Realizacja/wspieranie dualnego systemu kształcenia i szkolenia – teoria plus praktyka dla uczniów objętych wsparciem projektowym.
3. Rozwój współpracy szkół prowadzących kształcenie zawodowe z otoczeniem społeczno-gospodarczym, szczególnie z pracodawcami/ przedsiębiorcami.
4. Realizacja kompleksowych programów doradztwa zawodowego (oparta na współpracy różnych instytucji).
5. Doposażenie szkół i placówek kształcenia zawodowego w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne wyłącznie jako część projektów wspierających kształcenie zawodowe.
Działania, o których mowa w typie nr 5 w zakresie doposażenia szkół, muszą być realizowane w połączeniu z innym typem operacji.
6. Upowszechnianie nowoczesnego nauczania poprzez rozwijanie metod aktywnego i praktycznego uczenia się (m.in. wykorzystanie TIK).
7. Zwiększanie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy uczniów i/lub słuchaczy szkół/placówek prowadzących kształcenie zawodowe.
Działania, o których mowa w typie nr 7 w zakresie podnoszenia kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych uczniów, muszą być realizowane wyłącznie jako uzupełnienie działań realizowanych na rzecz wsparcia kształcenia zawodowego.
8. Doskonalenie umiejętności nauczycieli, w tym nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu oraz podnoszenie kompetencji lub kalifikacji nauczycieli, w tym nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu jako część projektów wspierających kształcenie zawodowe.
Działania, o których mowa w typie nr 8 w zakresie wsparcia skierowanego do nauczycieli w tym nauczycieli/instruktorów praktycznej nauki zawodu, muszą być realizowane wyłącznie jako wsparcie uzupełniające w projektach skierowanych do szkół i uczniów.
9. Tworzenie i rozwój centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego oraz wsparcie usług edukacyjnych realizowanych przez te podmioty lub inne zespoły realizujące zadania CKZiU na rzecz kształcenia zawodowego uczniów, a także działania w zakresie poradnictwa edukacyjnego, zawodowego i informacji zawodowej poprzez:
a) przygotowanie szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe do pełnienia funkcji CKZiU lub innego zespołu realizującego zadania CKZiU dla określonej branży/zawodu;
b) wsparcie realizacji zadań dla określonych branż/zawodów przez CKZiU lub inne zespoły realizujące zadania CKZiU.
WOJEWÓDZTWO WARMIŃSKO-MAZURSKIE
Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE
- Poddziałanie 8.1.4 Kształcenie ogólne w ramach ZIT dla MOF (Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego) Poznania.
Termin naboru: od 29 marca 2019 r. do 19 kwietnia 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi 2 800 000,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 95%.
Kto może składać wnioski?
Wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej.
Na co można otrzymać dofinansowanie?
1. Dodatkowe zajęcia (pozalekcyjne i pozaszkolne) dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, ukierunkowane na rozwój kompetencji matematycznych i informatycznych.
2. Specjalne programy nauczania (indywidualne i grupowe) dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych wykazujących ponadprzeciętne predyspozycje w zakresie kompetencji matematycznych i informatycznych, w tym tworzenie „klas uniwersyteckich” z poszerzonym programem matematyki i informatyki, cykle zajęć przygotowujące do startu w konkursach i olimpiadach matematycznych i informatycznych.
3. Popularyzacja matematyki i informatyki wśród uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, w tym organizacja konkursów matematycznych i informatycznych, ogólnodostępnych dla uczniów wydarzeń popularno-naukowych, wykładów i warsztatów otwartych.
4. Doradztwo edukacyjno-zawodowe, rozpoznawanie predyspozycji zawodowych uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych (w szczególności w zakresie kompetencji matematycznych i informatycznych); ukierunkowywanie edukacyjno-zawodowe uczniów w kontekście ich predyspozycji oraz uwarunkowań lokalnego i regionalnego rynku pracy.
5. Wsparcie nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych w ramach szkoleń, dotyczących podwyższenia kompetencji/kwalifikacji w zakresie wykonywanej pracy dydaktycznej z uczniami w dziedzinie matematyki i informatyki.
6. Doposażenie pracowni przedmiotowych szkół podstawowych i ponadpodstawowych lub placówek systemu oświaty dla dzieci i młodzieży (w tym specjalnych działających samodzielnie i funkcjonujących w placówkach) w sprzęt niezbędny do przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów w zakresie matematyki i informatyki (wyłącznie jako element projektu wskazanego w punkcie 1).
- Poddziałanie 8.3.4 Kształcenie zawodowe młodzieży i dorosłych w ramach ZIT dla MOF (Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego) Poznania.
Termin naboru: od 29 marca 2019 r. do 19 kwietnia 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi 5 188 235,29 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 90%.
Kto może składać wnioski?
Wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej.
Na co można otrzymać dofinansowanie?
I. Wsparcie uczniów/wychowanków szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe w doskonaleniu ścieżek edukacyjnych i zawodowych
1. Podnoszenie kompetencji, kwalifikacji zawodowych uczniów/wychowanków szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe poprzez realizację projektów z zakresu kształcenia dualnego, staże i praktyki zawodowe oraz inne formy kształcenia.
2. Wyposażenie/doposażenie szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe w nowoczesny sprzęt i materiały, umożliwiające realizację podstawy programowej kształcenia w zawodach w warunkach zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej (wyłącznie jako element projektu wskazanego w pkt. 1).
3. Doskonalenie kompetencji lub kwalifikacji zawodowych nauczycieli kształcenia zawodowego, instruktorów praktycznej nauki zawodu (wyłącznie jako element projektu wskazanego w pkt. 1-2).
4. Doradztwo edukacyjno-zawodowe dla młodzieży, w tym doposażenie szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe w niezbędny sprzęt umożliwiający prowadzenie doradztwa, podnoszenie kompetencji osób prowadzących doradztwo w przedmiotowym zakresie.
- Poddziałanie 8.3.1 Kształcenie zawodowe młodzieży – tryb konkursowy.
Termin naboru: od 27 lutego 2019 r. do 29 marca 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi wynosi 10 588 235,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 90%.
Kto może składać wnioski?
Wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej.
W ramach konkursu można realizować następujące projekty:
1. Projekty służące podnoszeniu kompetencji lub kwalifikacji zawodowych uczniów/wychowanków szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe poprzez:
a) staże zawodowe organizowane u pracodawców lub przedsiębiorców;
b) praktyki zawodowe organizowane u pracodawców lub przedsiębiorców dla uczniów zasadniczych szkół zawodowych, szkół branżowych I i II stopnia;
c) realizację projektów z zakresu kształcenia dualnego;
d) inne formy służące podnoszeniu kompetencji lub kwalifikacji zawodowych uczniów;
e) doskonalenie systemu nauki zawodu organizowanej u pracodawców rzemieślników, ze szczególnym uwzględnieniem podnoszenia jakości szkolenia praktycznego i teoretycznego organizowanego dla młodocianych pracowników dokształcających się w systemie szkolnym i pozaszkolnym (stanowi wyłącznie jeden z elementów projektu).
2. Wyposażenie/doposażenie pracowni lub warsztatów szkolnych w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne umożliwiające realizację podstawy programowej kształcenia w zawodach w warunkach zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej (występuje wyłącznie jako element projektu wskazanego w pkt. 1).
3. Podnoszenie kompetencji lub kwalifikacji zawodowych nauczycieli kształcenia zawodowego, instruktorów praktycznej nauki zawodu (występuje wyłącznie jako element projektu wskazanego w pkt. 1 lub 2).
4. Projekty w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego dla młodzieży, w tym tworzenie Punktów Informacji i Kariery (PIK) oraz podnoszenie kompetencji osób prowadzących doradztwo w przedmiotowym zakresie (wyłącznie jako element projektu wskazanego w pkt. 1).
5. Tworzenie/wspieranie wysokiej jakości wyspecjalizowanych ośrodków kształcenia i szkolenia, tj. Centrów Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego lub innych zespołów realizujących zadania CKZiU poprzez:
a) wyposażenie/doposażenie w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne do prowadzenia nauczania w zawodach z określonej branży/zawodzie;
b) rozszerzenie lub dostosowanie oferty edukacyjnej do realizacji nowych zadań;
c) podnoszenie kompetencji lub kwalifikacji zawodowych nauczycieli i instruktorów praktycznej nauki zawodu zatrudnionych w ww. podmiotach (wyłącznie jako element projektu wskazanego w ppkt. a lub ppkt. b).
6. Projekty kompleksowe służące podnoszeniu kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych oraz przygotowania zawodowego uczniów (wyłącznie jako element projektu wskazanego w pkt. 1).
WOJEWÓDZTWO ZACHODNIOPOMORSKIE
- Działanie 8.4 Upowszechnienie edukacji przedszkolnej oraz wsparcie szkół i placówek prowadzących kształcenie ogólne oraz uczniów uczestniczących w kształceniu podstawowym, gimnazjalnym, ponadpodstawowym i ponadgimnazjalnym w ramach Strategii ZIT dla Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego.
Termin naboru: od 1 marca 2019 r. do 2 kwietnia 2019 r.
Alokacja na konkurs wynosi 5 467 087,08 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 90%.
Kto może składać wnioski?
O dofinansowanie projektu w trybie konkursowym w ramach działania 8.4 mogą się ubiegać:
organy prowadzące szkoły i placówki systemu oświaty realizujące kształcenie ogólne (z wyłączeniem szkół dla dorosłych);
organizacje pozarządowe prowadzące działalność statutową w zakresie edukacji.
Na co można otrzymać dofinansowanie?
7. Kształcenie u uczniów i słuchaczy kompetencji kluczowych oraz umiejętności uniwersalnych głównie poprzez:
a) realizację projektów edukacyjnych w szkołach lub placówkach systemu oświaty objętych wsparciem,
b) realizację dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych służących wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia dla uczniów mających trudności w spełnianiu wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego,
c) realizację różnych form rozwijających uzdolnienia,
d) wdrożenie nowych form i programów nauczania,
e) tworzenie i realizację zajęć w klasach o nowatorskich rozwiązaniach programowych, organizacyjnych lub metodycznych,
f) organizację kółek zainteresowań, warsztatów, laboratoriów dla uczniów lub słuchaczy,
g) nawiązywanie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym szkoły lub placówki systemu oświaty w celu osiągnięcia założonych celów edukacyjnych,
h) wykorzystanie narzędzi, metod lub form pracy wypracowanych w ramach projektów, w tym pozytywnie zwalidowanych produktów projektów innowacyjnych, zrealizowanych w latach 2007-2013 w ramach PO KL,
i) pomoc stypendialną dla uczniów lub słuchaczy szczególnie uzdolnionych w zakresie przedmiotów matematycznych, przyrodniczych, informatycznych, języków obcych, matematyki lub przedsiębiorczości, których niekorzystna sytuacja materialna stanowi barierę w rozwoju edukacyjnym,
j) doradztwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów lub słuchaczy, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi edukacyjnymi,
k) realizację zajęć poza szkołą lub poza lekcjami.
8. Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli prowadzących kształcenie w zakresie stosowania metod i form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu u uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz umiejętności uniwersalnych poprzez:
a) kursy i szkolenia doskonalące (teoretyczne i praktyczne), w tym z wykorzystaniem pracy trenerów przeszkolonych w ramach PO WER, studia podyplomowe,
b) wspieranie istniejących, budowanie nowych i moderowanie sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli,
c) realizację w szkole lub placówce systemu oświaty programów wspomagania,
d) staże i praktyki nauczycieli realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia szkoły lub placówki systemu oświaty albo instytucjami wspomagającymi szkoły/placówki,
e) współpracę ze specjalistycznymi ośrodkami, np. szkołami kształcącymi dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
f) wykorzystanie narzędzi, metod lub form pracy wypracowanych w ramach projektów, w tym pozytywnie zwalidowanych produktów projektów innowacyjnych, zrealizowanych w latach 2007-2013 w ramach PO KL.
9. Indywidualizację pracy z uczniem ze szczególnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, w tym ucznia młodszego i wsparcie uczniów zagrożonych przedwczesnym zakończeniem nauki szkolnej poprzez:
a) doposażenie szkół lub placówek systemu oświaty w pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt do rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych oraz wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także podręczniki szkolne i materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami, ze szczególnym uwzględnieniem tych pomocy, sprzętu i narzędzi, które są zgodne z koncepcją uniwersalnego projektowania,
b) przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcia ucznia młodszego, rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego stosowania ww. pomocy dydaktycznych w pracy,
c) wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, w tym uczniów młodszych w ramach zajęć uzupełniających ofertę szkoły lub placówki systemu oświaty, w tym:
– zajęć specjalistycznych, prowadzonych w celu stymulowania rozwoju poznawczego i zmniejszania trudności w opanowaniu wiadomości i umiejętności szkolnych przez uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów młodszych, w tym: zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych i psychoedukacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
– zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, organizowanych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów młodszych, mających trudności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego,
– warsztatów,
– porad i konsultacji.
10. Tworzenie i wdrażanie zajęć mających na celu zwiększenie przedsiębiorczości i innowacyjności na poziomie edukacji szkolnej (w tym w zakresie umiejętności uniwersalnych) – m.in. w postaci zakupu niezbędnego wyposażenia, prowadzenia zajęć, przygotowania nauczycieli do prowadzenia takich zajęć.
11. Tworzenie warunków do nauczania opartego na metodzie eksperymentu głównie poprzez:
a) wyposażenie pracowni szkolnych w narzędzia do nauczania kompetencji matematyczno-przyrodniczych,
b) doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji zawodowych nauczycieli, w tym nauczycieli przedmiotów przyrodniczych lub matematyki, niezbędnych do prowadzenia procesu nauczania opartego na metodzie eksperymentu,
c) kształtowanie i rozwijanie kompetencji uczniów w zakresie przedmiotów przyrodniczych lub matematyki.
12. Korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w szczególności poprzez:
a) wyposażenie szkół lub placówek systemu oświaty w nowoczesne pomoce dydaktyczne oraz narzędzia TIK niezbędne do realizacji programów nauczania w szkołach lub placówkach systemu oświaty, w tym zapewnienie odpowiedniej infrastruktury sieciowo-usługowej,
b) podnoszenie kompetencji cyfrowych nauczycieli wszystkich przedmiotów, w tym w zakresie korzystania z narzędzi TIK zakupionych do szkół lub placówek systemu oświaty, w tym włączania narzędzi TIK do nauczania przedmiotowego,
c) kształtowanie i rozwijanie podstawowych kompetencji cyfrowych uczniów lub słuchaczy, w tym z uwzględnieniem bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i wynikających z tego tytułu zagrożeń,
d) programy rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów lub słuchaczy przez naukę programowania. .
4) Fundusze Norweskie i EOG 2014-2021. III edycja w Polsce
I. Biuro Mechanizmów Finansowych w Brukseli – sekretariat Funduszy Norweskich i EOG – ogłosiło pierwszy nabór wniosków na projekty transgraniczne i ponadnarodowe w ramach Funduszu Współpracy Regionalnej.
Celem jest wspieranie współpracy transgranicznej i ponadnarodowej pomiędzy państwami- darczyńcami (Islandia, Norwegia, Liechtenstein), 16 państwami beneficjentami Funduszu Norweskiego i EOG oraz 10 państwami nie będącymi członkami UE (Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, Mołdawia, Czarnogóra, Rosja, Serbia, Turcja i Ukraina).
Kwota alokacji całego Funduszu wynosi 34,5 mln euro. Kwota alokacji na pierwszy nabór wynosi 15 mln euro. Kwota wsparcia dla 1 projektu wynosi minimum 1 mln euro.
Tematyka wsparcia:
◊ innowacje, badania, edukacja i konkurencyjność;
◊ włączanie społeczne, zmniejszanie ubóstwa,
◊ środowisko, energia, zmiany klimatu i gospodarka niskoemisyjna,
◊ kultura, społeczeństwo obywatelskie, dobre zarządzanie, podstawowe prawa i wolności,
◊ sprawiedliwość i sprawy wewnętrzne.
Planowany termin rozpoczęcia projektów: 2019 rok.
Operatorem Funduszu Regionalnego jest konsorcjum Ecorys Polska i JCP Italy.
Więcej informacji jest dostępnych na: EEAgrants
II. Budżet Funduszy Norweskich i EOG dla Polski
Łącznie na III edycję Funduszy norweskich i EOG państwa-darczyńcy, czyli Norwegia, Islandia i Liechtenstein, przeznaczyły kwotę ponad 2,8 mld euro. Wsparcie przyznano 15 państwom Europy Środkowej i Południowej oraz krajom bałtyckim.
Polska z alokacją 809,3 mln euro, podobnie jak w poprzednich latach, pozostanie największym beneficjentem tych środków.
Programy
Programy w poszczególnych obszarach będą wdrażane przez polskie instytucje publiczne. Wyjątki to – podobnie jak w poprzednich edycjach – obszary „Społeczeństwo obywatelskie” oraz „Dialog społeczny – godna praca”, które będą zarządzane przez darczyńców, odpowiednio przez Biuro Mechanizmów Finansowych w Brukseli oraz Innovation Norway.
Pierwsze nabory wniosków III edycji funduszy norweskich i EOG 2014-2021 rozpoczną się w 2 kwartale 2019 r.
Minister Jerzy Kwieciński i ambasador Norwegii Olav Myklebust podpisali 8 marca 2019 r. pierwszą umowę programową w ramach III edycji Funduszy norweskich i EOG (lata 2014-2021) – w obszarze edukacji. Dzięki programowi „Edukacja” do naszego kraju trafi 20 mln euro z przeznaczeniem m.in. na szkolnictwo zawodowe, programy stypendialne i szkolenia dla nauczycieli.
Planowane jest uruchomienie następujących programów:
Programy w ramach Funduszy norweskich i EOG będą wdrażane do 2024 roku. Wyjątek stanowi Fundusz Współpracy Dwustronnej, który wdrażany będzie do 30 kwietnia 2025 r.
Program „Edukacja”, o całkowitym budżecie 23,53 mln euro (z których 20 tys. euro stanowią środki Mechanizmu Finansowego EOG, a 3,53 mln euro wkład krajowy) wdrażany będzie przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, pełniącą rolę Operatora Programu, we współpracy z Partnerami z państw-darczyńców: Norweską Agencją Współpracy Międzynarodowej na Rzecz Poprawy Jakości Kształcenia w Szkolnictwie Wyższym (DIKU), Agencją ds. Kształcenia Międzynarodowego w Liechtensteinie (AIBA) i Islandzkim Centrum Badań (RANNIS).
Jakie projekty otrzymają wsparcie?
O wsparcie w ramach uruchamianego programu będą mogły się ubiegać polskie instytucje działające w obszarze edukacji na wszystkich poziomach.
W programie przewidziano cztery komponenty tematyczne:
1) rozwój zawodowy pracowników instytucji edukacyjnych,
2) mobilność w edukacji wyższej – dla studentów i pracowników,
3) wzmocnienie jakości i adekwatności nauczania zawodowego i ustawicznego,
4) wzmocnienie jakości i adekwatności nauczania na wszystkich szczeblach edukacji (z wyłączeniem VET i kształcenia ustawicznego) poprzez współpracę instytucjonalną.
Operator Programu planuje trzy nabory na projekty, w ramach każdego z czterech ww. komponentów (w 2019, 2020 i 2021 r.). Skala dofinansowania w ramach poszczególnych komponentów będzie się różnić, zamykając się w przedziale od ok. 2 do 30 tys. euro w przypadku inicjatyw w obszarze rozwoju zawodowego pracowników instytucji edukacyjnych, oraz w przedziale 20-200 tys. euro w przypadku komponentu mobilność w edukacji wyższej oraz 35-250 tys. euro w pozostałych dwóch komponentach.
Przewidywane rodzaje aktywności, na które będzie można uzyskać wsparcie, to w szczególności: wizyty studyjne, wymiana doświadczeń, asystowanie w pracy pracownikowi zagranicznej instytucji partnerskiej (tzw. job shadowing), szkolenia dla polskich pracowników prowadzone przez ekspertów z państw-darczyńców, rozwój i modernizacja oferty edukacyjnej w zakresie szkolnictwa zawodowego i ustawicznego oraz narodowych strategii i polityk w zakresie edukacji zawodowej i ustawicznej. Wsparcie dostępne będzie też na działania bilateralne, w tym na wizyty przygotowawcze dla wnioskodawców projektów zgłaszanych w ramach naborów.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji planuje organizację w kwietniu br. wydarzenia otwierającego Program, podczas którego zaprezentowane zostaną jego szczegółowe założenia.
Wstępnie zakłada się, że pierwszy nabór wniosków może zostać ogłoszony w maju br.
5) Program Erasmus+
Program Erasmus+ realizowany jest w latach 2014-2020; oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji i szkoleń, młodzieży oraz sportu w Europie.
Struktura programu Erasmus+ obejmuje trzy główne typy działań:
- Akcja 1: mobilność edukacyjna (wyjazdy w celach edukacyjnych),
- Akcja 2: współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk,
- Akcja 3: wsparcie reform w obszarze edukacji.
oraz 2 rodzaje działań „specjalnych” zarządzanych centralnie: Jean Monnet i Sport.
Te działania są realizowane w sektorach:
♦ Kształcenie i szkolenia zawodowe
Terminy na rok 2019:
Uwaga! Termin składania wniosków upływa o godzinie 12:00 (w południe) czasu brukselskiego (UTC +1) dla każdej z poniższych dat.
Akcja 1
◊ Mobilność osób w dziedzinie młodzieży – 30 kwietnia 2019 r., 1 października 2019 r.
◊ Mobilność osób w dziedzinie kształcenia i szkolenia (dot. sektorów: Edukacja szkolna, Kształcenie i szkolenia zawodowe, Szkolnictwo wyższe, Edukacja dorosłych) – 12 lutego 2019 r. (zakończony)
◊ Wspólne programy studiów magisterskich Erasmus Mundus – 14 lutego 2019 r. (zakończony)
◊ Wspólne programy studiów magisterskich Erasmus Mundus – wspólne zaproszenie do składania wniosków UE-Japonia – 1 kwietnia 2019 r.
Akcja 2
◊ Partnerstwa strategiczne w dziedzinie młodzieży – 30 kwietnia 2019 r., 1 października 2019 r.
◊ Partnerstwa strategiczne w dziedzinie kształcenia i szkolenia (dot. sektorów: Edukacja szkolna, Kształcenie i szkolenia zawodowe, Szkolnictwo wyższe, Edukacja dorosłych) – 21 marca 2019 r. (zakończony)
◊ Sojusze na rzecz wiedzy – 28 lutego 2019 r. (zakończony)
◊ Sojusze na rzecz umiejętności sektorowych – 28 lutego 2019 r. (zakończony)
◊ Budowanie potencjału w dziedzinie szkolnictwa wyższego – 7 lutego 2019 r. (zakończony)
◊ Budowanie potencjału w dziedzinie młodzieży – 24 stycznia 2019 r. (zakończony)
Akcja 3
◊ Spotkania młodych ludzi z osobami odpowiedzialnymi za wyznaczanie kierunków polityki w dziedzinach związanych z młodzieżą – 30 kwietnia 2019 r. i 1 października 2019 r.
Działania „Jean Monnet”
◊ Katedry, moduły, centra doskonałości, wsparcie dla stowarzyszeń, sieci, projekty – 22 lutego 2019 r. (zakończony).
Działania w dziedzinie sportu
◊ Współpraca partnerska – 4 kwietnia 2019 r.
◊ Małe partnerstwa współpracy – 4 kwietnia 2019 r.
◊ Niekomercyjne europejskie imprezy sportowe – 4 kwietnia 2019 r.
Źródło: Zaproszenie do składania wniosków 2019 – EAC/A03/2018 z dnia 24.10.2018 r. Szczegółowe instrukcje dotyczące składania wniosków można znaleźć w Przewodniku po programie Erasmus+.
Aktualności:
1) Tool Fair – targi narzędzi edukacyjnych, Warszawa 8 maja 2019 r.
Tool Fair to spotkanie osób pracujących z młodzieżą w ramach różnorodnych inicjatyw i projektów edukacyjnych skupionych na edukacji pozaformalnej. Wydarzenie stworzy przestrzeń do wymiany doświadczeń i dyskusji, a także uczenia się.
Polska edycja stanowi wstęp do uczestnictwa w międzynarodowej edycji targów narzędzi edukacyjnych, które w tym roku zostaną zorganizowane w listopadzie w Rovaniemi (Finlandia). Organizacja majowego wydarzenia rozpoczyna również serię wydarzeń organizowanych w Warszawie 9 maja br. w ramach Europejskiego Tygodnia Młodzieży.
Na stronie programu Erasmus+ są dostępne szczegółowe informacje jak złożyć wniosek.
Szczegółowe instrukcje dotyczące składania wniosków można także znaleźć w przewodniku:
Przewodnik po programie Erasmus+ (wersja angielska)
Przewodnik po programie Erasmus+ na rok 2018 w języku polskim [PDF]