Edukacja przyszłości w SLO w Raciążu

Społeczne Liceum Ogólnokształcące STO
ul. Płocka 28
09-140 Raciąż

Edukacja przyszłości

Szkoła. Plecak ucznia przeładowany książkami i zeszytami. Każdy przedmiot jest ważny. Lekcje, podczas których przez 45 minut uczeń zerka na zegarek w oczekiwaniu końca swojej męki. Nauczyciele, których jedynym celem jest zrealizowanie podstawy programowej. Metody prowadzenia lekcji niezmienne od dawna. Wykład, notatka, praca w domu, odpowiedź ustna.Takie codzienne deja vu. Młodzież nie chce przyswajać wiedzy, nauczyciel narzeka, że jest coraz gorzej. Krótko mówiąc, polska rzeczywistość szkolna. Ale czy tak musi wyglądać edukacja w szkole? Czy każdego dnia w placówkach edukacyjnych musi toczyć się batalia, podczas której po jednej stronie barykady stoi uczeń, a po drugiej nauczyciel? A może są sposoby, aby zaszczepić bakcyla nauki nawet w najbardziej niepokornych polskich uczniach.

Świat gna, rozwija się technika, zmieniają się oczekiwania wobec młodych ludzi. A polskie szkolnictwo nieustępliwie stoi. Dlaczego? Bo innowacje są wyzwaniem dla wszystkich, ale przede wszystkich dla polskich nauczycieli.

Nowocześnie, czyli jak?

W tygodniu przedświątecznym, 16 i 17 grudnia, na zaproszenie dyrektora Społecznego Liceum Ogólnokształcącego STO w Raciążu, Andrzeja  Nizielskiego, przyjechał Witold Kołodziejczyk, redaktor naczelny miesięcznika „Edukacja i Dialog”, twórca Collegium Futurum, wieloletni dyrektor placówek oświatowych, trener kadry kierowniczej oświaty i zagorzały promotor wdrażania nowoczesnych technologii w edukacji. Zaproszony gość poprowadził warsztaty z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w pracy w szkole. Warsztaty stały się okazją zarówno dla uczniów, jak i dla grona pedagogicznego, do oswojenia się z  modelami dydaktycznym wykorzystującymi cyfrowe technologie w nauczaniu. Podczas warsztatów uczniowie pracowali, nie tak jak w tradycyjnym systemie edukacyjnym, z książką, zeszytem i długopisem, ale na nowoczesnych iPadach. Młodzież Społecznego Liceum Ogólnokształcącego STO, a także zaprzyjaźnionych Publicznych Gimnazjów w Raciążu i Siemiątkowie, miała za zadanie stworzyć krótki reportaż o szkole nowoczesnymi metodami. Wykorzystując iPady uczniowie przygotowali filmy, interaktywne książki, komiksy. Nauczyciele nie musieli pilnować wychowanków, by ci, zrealizowali zadaną im pracę. Młodzież, która z nowościami technicznymi jest za pan brat, bez trudu poradziła sobie z wyzwaniem. Z nudnego reportażu, który tradycyjnie znalazłby się w zeszycie na kartce, powstały ciekawe projekty. Nawet najmniej zainteresowani pracą uczniowie, dzięki innemu, nowoczesnemu sposobowi prowadzenia zajęć zaangażowali się w zadaną im pracę. Wszyscy bez pomocy działali, by zrobić jak najlepszy reportaż. Młodzież nie bała się nowych technologii, gdyż dla nich to codzienność.

Blended learning w Zespole Szkół STO w Raciążu

Zespół Szkół STO w Raciążu to placówka, która nie boi się wyzwań i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych. Dzięki dwudniowemu szkoleniu pod okiem specjalisty, Witolda Kołodziejczyka, uczniowie mieli okazję przekonać się, jak będą wyglądały zajęcia w ich placówce. Dziś nauczyciel powinien dostosowywać metody przekazywania wiedzy do potrzeb uczniów. Młodzież uwielbia nowości technologiczne. Dlaczego zatem nie wykorzystywać zasobów cyfrowych w nauce matematyki, języka polskiego, chemii i wielu innych przedmiotów? Zespół Szkół STO w Raciążu wychodzi naprzeciw oczekiwaniom uczniów i wdraża metody pracy mieszanej( blended learning). Nauczyciele na swoich lekcjach sukcesywnie wykorzystują nowe modele dydaktyczne: nauczanie rotacyjne, czyli takie, że uczniowie w czasie lekcji przechodzą przez różne stanowiska pracy: od nauki indywidualnej, poprzez pracę z materiałami multimedialnymi, pracę w zespole, czy wykład nauczyciela. Wykorzystują również nauczanie odwrócone, dzięki któremu uczniowie zapoznają się z materiałami edukacyjnymi w domu, a w czasie lekcji pracują nad rozwiązywaniem problemów, zadań, projektów. Ciekawym rozwiązaniem wdrażanym w Społecznym Liceum Ogólnokształcącym STO w Raciążu jest rotacja z pracownią komputerową, gdzie uczniowie mogą korzystać w czasie lekcji z laboratorium komputerowego w celu pozyskania potrzebnych materiałów edukacyjnych i przygotowanie multimedialnych produktów, a także nauczanie elastyczne, podczas którego program dopasowany jest do indywidualnych potrzeb ucznia, wykorzystywany jest potencjał i możliwości jednostki, a nauczyciel jest wsparciem dla podopiecznych.

Co można zyskać, dzięki nowoczesnym metodom edukacji?

Obserwując zajęcia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w Zespole Szkół STO w Raciążu oraz w gimnazjach w Raciążu i Siemiątkowie, bez problemu można było zauważyć, że uczniowie nie mają żadnych problemów z obsługiwaniem nowości technologicznych. Mało tego, oni się ich nie boją, są z nimi oswojeni. Brak takich technologii w polskiej szkole powoduje, że młodzi ludzie nie wykorzystują całego swojego potencjału do uczenia się, rzec można, że są zablokowani. Lekcje są nieatrakcyjną, nudną, przykrą koniecznością. Praca z wykorzystaniem metod mieszanych wspomaga rozwój ucznia, sprawia, że czuje się on bardziej zaangażowany w proces uczenia się, stymuluje jego odpowiedzialność za własne kształcenie. Kontaktu młodego pokolenia z nowoczesną technologią nie da się uniknąć. Dlaczego zatem nie wykorzystać zainteresowań uczniów w pracy na lekcji, nie pokazać, że nauka wcale nie musi być nudna? To twórczość, kreatywność i przedsiębiorczość są kluczem do sukcesów uczniów w przyszłości, a dzięki pobudzaniu tych wartości i szkoła zyska uwagę uczniów, a nauczyciele będą mogli zmierzyć się z nowoczesnym światem technologii młodszego pokolenia.

Zespół Szkół STO w Raciążu sukcesywnie wdraża  założenia modelu pracy mieszanej , która polega na tym, że częściowo pracuje się w formie tradycyjnej, a częściowo w środowisku wirtualnym. Dzięki temu placówka próbuje sprostać potrzebom rynku oraz zmieniającego się pokolenia, któremu bliżej do nowoczesnego świata niż do tradycyjnego nauczania. 

Sara Lis

Zespół Szkół STO w Raciążu