Kraków: "Historie w kamieniach zaklęte" w ramach programu Erasmus+

Społeczna Szkoła Podstawowa nr 4 im. Juliusza Słowackiego STO
ul. Krowoderska 8
31-142 Kraków

Od 10 do 14 października br. SSP nr 4 STO im. J. Słowackiego w Krakowie gości uczniów i nauczycieli ze szkół partnerskich z Bułgarii, Francji, Portugalii i Włoch. W ramach międzynarodowego projektu „Historie w kamieniach zaklęte” szkoły wymieniają dobre praktyki. Jednym z głównych celów projektu jest rozwijanie umiejętności uczniów z zakresu wiedzy przyrodniczej oraz zachęcanie do nauki języków obcych (francuskiego, angielskiego i hiszpańskiego). 

W ciągu dwóch lat trwania projektu małe grupy uczniów i nauczycieli odwiedzą i poznają wszystkie szkoły partnerskie, a następnie dzielą się swoją wiedzą z kolegami ze swoich szkół. Do tej pory uczniowie i nauczyciele krakowskiej szkoły byli w Briançon w Alpach, w  Sciacca na Sycylii i w portugalskim mieście Bragança. Nauczyciele spotkali się także we Wracy (Bułgaria).

Podczas wizyty w Krakowie uczestnicy projektu będą mieli okazję poznać historię krakowskich Żydów opowiedzianą przez kamienie dzielnicy Kazimierz, zwiedzić podziemia Rynku Głównego i zamek na Wawelu oraz udać się na wycieczkę do Kopalni Soli w Wieliczce. Odwiedzą również Collegium Maius, a w Urzędzie Miasta Krakowa spotkają się z Prezydentem Miasta Krakowa Jackiem Majchrowskim. Niemniej to jeszcze nie koniec atrakcji, uczniowie i goście spędzą jeden dzień w Ojcowskim Parku Narodowym, gdzie dowiedzą się w jaki sposób powstała Maczuga Herkulesa, Brama Krakowska i kto zamieszkiwał Jaskinię Wierzchowską.

Uczestnicy programu uważają udział w „Historiach w kamieniach zaklętych” za niezwykle inspirujący. Program pozwala poznać europejskie kraje przez pryzmat przyrody nieożywionej, zwykle niedocenianej. 

Jak podkreśla koordynatorka projektu Pani Krystyna Nita: Wyszliśmy z założenia, że do budowy wspólnej Europy, potrzebny jest dobry budulec (kamienie, skały, minerały) oraz mądrzy, starannie wykształceni, świadomi budowniczowie, których chcemy wychować. Mamy nadzieję, że przyszłości wybiorą oni odpowiedni materiał nie niszcząc przy tym środowiska. Zadbają o zabytki już wybudowane, bo zostaną wyczuleni na ten problem w trakcie prac projektowych. Uczniowie odkryją i zrozumieją, jakie niebezpieczeństwa niesie za sobą nieodpowiedzialne gospodarowanie zasobami naturalnymi. Będą umieli uważnie patrzeć, po czym stąpają. Dowiedzą się, jak dane środowisko powstało i jaka jest jego historia. Zrozumieją „mowę” kamieni, tak jak rozumieją ją geolodzy, archeolodzy i rzeźbiarze. Dzięki nabytym kompetencjom językowym, będą umieli opowiedzieć o tym innym Europejczykom.

Z okazji Dnia Edukacji Narodowej, w piątek 13 października br. społeczność uczniowska przygotuje niespodziankę dla koleżanek i kolegów z Bułgarii, Francji, Portugalii i Sycylii. Dzieci wykonają piosenki w kilku językach obcych, a uczeń z sycylijskiej szkoły zagra tarantelę na fiscaletto