Konferencja pt. „Głowa w koronie” – rozmowa z Justyną Suchecką

kwi 29, 2021

Na konferencji pt. „Głowa w koronie” gościliśmy m.in. Justynę Suchecką. Dziennikarka portalu tvn24.pl opowiadała o tym, co z jej perspektywy jest istotne w kontekście zdrowia psychicznego polskich nastolatków. Zachęcamy do zapoznania się z nagraniem i podsumowaniem rozmowy.

Konferencja pt. „Głowa w koronie” odbyła się 17 kwietnia 2021 r. O zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży rozmawiali dyrektorzy szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego oraz zaproszeni goście: Lucyna Kicińska, prof. Jacek Pyżalski i Justyna Suchecka.  Dyskusjom i wykładom przysłuchiwało się ponad 500 uczestników.

Nagranie z konferencji

Nagranie z konferencji zostało podzielone na części. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z częścią trzecią, w trakcie której prowadzący wydarzenie Grzegorz Nawrocki rozmawiał z Justyną Suchecką o kondycji psychicznej nastolatków. Poniżej znajdą Państwo także podsumowanie wywiadu.

Pozostałe części nagrania są dostępne tutaj:
wykład prof. Jacka Pyżalskiego
panel dyskusyjny z udziałem Jarosława Pytlaka, prof. Jacka Pyżalskiego oraz Iwo Wrońskiego
panel dyskusyjny z udziałem Lucyny Kicińskiej, Elżbiety Rakoczy, Justyny  Sucheckiej i Leszka Janasika

Rozmowa z Justyną Suchecką
„Zdrowie psychiczne nastolatków”

Justyna Suchecka od dawna opisuje polską oświatową rzeczywistość. W rozmowie z Grzegorzem Nawrockim dziennikarka portalu tvn24.pl opowiedziała o tym, jak z jej perspektywy pandemia wpłynęła na zdrowie psychiczne uczniów.

Jej zdaniem po kilku miesiącach pandemii zmieniło się podejście dorosłych do problemów dzieci. Początkowo były one często bagatelizowane, teraz rozmawiamy o tym na poważnie. Zmieniło się też podejście nauczycieli. Na początku pandemii nauczyciele pytali o to, jak zrobić sprawdzian, teraz pytają co zrobić, żeby uczniowie czuli się dobrze.

O wsparciu psychologicznym

Justyna Suchecka podkreśliła, że źle było już przed pandemią. Zmiany społeczne i reformy programowe odbijały się na zdrowiu psychicznym, tak uczniów, jak i nauczycieli. Brakowało centralnego wsparcia, a problem był marginalizowany. Dziennikarka zauważyła, że w oświacie łatwiej było rozmawiać o wyborze zawodu niż o zdrowiu psychicznym. Dlatego np. reforma minister Zalewskiej wprowadziła do szkół doradztwo zawodowe, ale w szkole nie rozmawiano o tym, że dzieci się samookaleczają.

W tym kontekście dla Justyny Sucheckiej przełomem było styczniowe oświadczenie ministerstwa, że problem ze zdrowiem psychicznym uczniów istnieje. Ma jednak zastrzeżenia do ogłoszonego w marcu programu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Zauważyła, że zgodnie za zapowiedzią ministra diagnoza ma dopiero zostać przeprowadzona – mimo że zarówno przed pandemią, jak i w jej trakcie prowadzono wiele badań poświęconych zdrowiu psychicznemu uczniów. Budżet, w przeliczeniu na liczbę uczniów, też nie prezentuje się najlepiej.

O systemie oświaty

Zdaniem Justyny Sucheckiej system nie działa, bo nie jesteśmy w nim razem. A system dba o to, żeby wszyscy – uczniowie, rodzice i nauczyciele – byli w nim osobno i jednym z chlubnych wyjątków są szkoły STO. Dziennikarka uważa, że kluczem do zmiany jest zaangażowaniem rodziców, którzy rzadko myślą o szkole „globalnie”, tzn. że szkoła ich dziecka powinna być dobra także dla innych dzieci. Zdaje sobie jednak sprawę z tego, że takie zaangażowanie nie jest łatwe, bo wymaga czasu i nakładu pracy.

O nastolatkach

W ramach swojej pracy dziennikarskiej i w trakcie pracy nad książką Justyna Suchecka odbyła wiele rozmów z nastolatkami. Przyznała, że wielu opowieści słucha się z trudem. Młodzi ludzie często mówią jej, że nikt nie nauczył ich, jak radzić sobie z emocjami i że autoagresja nie jest dobrym sposobem.  Jej zdaniem problemem jest to, że starszych pokoleń, w tym pokoleń obecnych nauczycieli, nikt wcześniej nie uczył tego, jak o emocjach rozmawiać.

W kontekście zdrowia psychicznego Justyna Suchecka przypomniała o nastolatkach, którzy są bohaterami jej książki „Young Power. 30 historii o tym, jak młodzi zmieniają świat”. Pandemia zmieniła ich plany, ale pozostała w nich chęć działania – organizowali bezpłatne korepetycje, zbierali podpisy w sprawie przełożenia matur. Nadal mają poczucie sprawczości, które jej zdaniem bierze się ze zdrowej, „zaopiekowanej” głowy. Justyna Suchecka chce to przekazać nastolatkom w swojej nowej książce, poświęconej zdrowiu psychicznemu, która ma się ukazać jesienią.

O przyszłości

Mimo obecnych trudności dziennikarka patrzy w przyszłość z optymizmem. Jej zdaniem w wielu szkołach powrót okaże się nowym otwarciem. Obawia się jednak, że przez długi czas pandemia będzie wymówką, np. w kontekście standardów rynku pracy i zatrudniania młodych ludzi. Jej zdaniem już teraz trzeba młodych ludzi na to przygotować.

Archiwum wpisów: